Det är ju individuellt, men min kropp funkar tyvärr så att redan vid en mycket måttlig fysisk aktivitet stänger en trelagers membranjacka in mer fukt än den håller borta...
Jag har fått lösa problemet genom att dela upp funktionerna på två plagg: en renodlad regnjacka (205 g i min storlek) och en "vindskjorta" - i mitt fall bokstavligen en vanlig, mycket tunn men tätvävd skjorta i poly/bomull (130 g).
Tunnaste sortens ullunderställ + skjortan räcker mer än väl, så länge jag rör mig, ner till strax under noll grader (ofta behöver jag dessutom knäppa upp den och kavla upp ärmarna). Blir det för kallt, åker mellantröjan på; blir det väldigt blåsigt, kommer regnjackan fram. Blåser det så pass mycket att jag anser mig behöva jackan, är inte ventilationen längre något problem.
Dessa två plagg behöver alltså inte tillsammans väga mer, och ger så mycket större flexibilitet och komfort, än ett "allt-i-ett"-plagg, som får kompromissa mellan vattentäthet och diffusionsöppenhet.
Men vill man skava bort ytterligare några gram, så kan det säkert också funka med någon minimalistisk löparjacka typ
denna.
Fast jag misstänker att redan den vore för "svettig" för min egen del.