Köpa ytterliggare en jacka?!

Men även om jag säger att jag prioriterar vikten så kan jag inte reducera vikt till varje pris. Jag har t.ex. två sovsäckar: en -2 dunsäck och en +10 syntetsommarsovsäck och därtill ett reselakan i siden. Har funkat kanon för mig.

(...) när det är kallt, fuktigt väder (minusgrader och upp till tio eller 15 grader) så behövs den ju för att stänga ute fukten och hålla inne värmen. Jag behöver ju ett ytterplagg. Är det sommar och 18 grader varmt vill jag inte gärna bära den om det inte regnar.
Det är ju individuellt, men min kropp funkar tyvärr så att redan vid en mycket måttlig fysisk aktivitet stänger en trelagers membranjacka in mer fukt än den håller borta...

Jag har fått lösa problemet genom att dela upp funktionerna på två plagg: en renodlad regnjacka (205 g i min storlek) och en "vindskjorta" - i mitt fall bokstavligen en vanlig, mycket tunn men tätvävd skjorta i poly/bomull (130 g).
Tunnaste sortens ullunderställ + skjortan räcker mer än väl, så länge jag rör mig, ner till strax under noll grader (ofta behöver jag dessutom knäppa upp den och kavla upp ärmarna). Blir det för kallt, åker mellantröjan på; blir det väldigt blåsigt, kommer regnjackan fram. Blåser det så pass mycket att jag anser mig behöva jackan, är inte ventilationen längre något problem.

Dessa två plagg behöver alltså inte tillsammans väga mer, och ger så mycket större flexibilitet och komfort, än ett "allt-i-ett"-plagg, som får kompromissa mellan vattentäthet och diffusionsöppenhet.

Men vill man skava bort ytterligare några gram, så kan det säkert också funka med någon minimalistisk löparjacka typ denna.
Fast jag misstänker att redan den vore för "svettig" för min egen del.

Det är ju individuellt, men min kropp funkar tyvärr så att redan vid en mycket måttlig fysisk aktivitet stänger en trelagers membranjacka in mer fukt än den håller borta...

Jag har fått lösa problemet genom att dela upp funktionerna på två plagg: en renodlad regnjacka (205 g i min storlek) och en "vindskjorta" - i mitt fall bokstavligen en vanlig, mycket tunn men tätvävd skjorta i poly/bomull (130 g).
Tunnaste sortens ullunderställ + skjortan räcker mer än väl, så länge jag rör mig, ner till strax under noll grader (ofta behöver jag dessutom knäppa upp den och kavla upp ärmarna). Blir det för kallt, åker mellantröjan på; blir det väldigt blåsigt, kommer regnjackan fram. Blåser det så pass mycket att jag anser mig behöva jackan, är inte ventilationen längre något problem.

Dessa två plagg behöver alltså inte tillsammans väga mer, och ger så mycket större flexibilitet och komfort, än ett "allt-i-ett"-plagg, som får kompromissa mellan vattentäthet och diffusionsöppenhet.

Men vill man skava bort ytterligare några gram, så kan det säkert också funka med någon minimalistisk löparjacka typ denna.
Fast jag misstänker att redan den vore för "svettig" för min egen del.

Ja, det var ju en intressant jacka. Dock utan huva. Vet inte vad skillnaden skulle vara annars förutom att jag har användbara fickor på min.

Ja, många svettas nog mer än vad jag gör. Jag har aldrig haft några problem med kodendens eller fukt på insidan av min och den ger ju i sig knappast någon värme, utan bara i kombination med en tröja eller två under. Självklart blir det en massa svett på ryggen när jag bär min packning och så och jag kan ju inte ha hur mycket kläder som helst på mig medan jag går, men nej, jag svettas aldrig så mycket. Skulle jag springa i den skulle jag nog dock få problem. Jag är smal, jag är 178 cm lång och väger bara runt 55 kg.

Ullunderställ är för mig alldeles för varmt på sommarhavlåret. Det skall vara ordentligt med minusgrader iså fall annars tycker jag bara det är obehagligt. Det ger en äcklig klibbig känsla, blääh. Behöver jag undeställ föredrar jag siden iså fall. Men som sagt, inte om det är plusgrader - alladeles för varmt för mig.

Tillsammantaget blir det ju inte så jättestor skilllnad i vikt trots allt då. :) Ja, en "andande" regnjacka är ju inte tillnärmelsevis lika bra på att transportera fukten från kroppen som en ofordrad Gore-Tex-jacka. Jag hade heller inte klarat gå med en sådan jacka mer än såsom du berättar. Till benen kommer jag köpa ettt par mycket lätta skal- eller regnbyxor att trä på bara när det ösregnar.

I sig uppfattar jag dock inte det som någon direkt skillnad på att gå med jackan på och gå barärmad - det är i stort sett lika varmt och det är ju också det som är meningen med en sådan jacka. Men om man svettas mycket blir det såklart skillnad på det sättet!

Senast ändrad:
Ja, det var ju en intressant jacka. Dock utan huva. Vet inte vad skillnaden skulle vara annars förutom att jag har användbara fickor på min.

Ja, många svettas nog mer än vad jag gör. Jag har aldrig haft några problem med kodendens eller fukt på insidan av min och den ger ju i sig knappast någon värme, utan bara i kombination med en tröja eller två under. Självklart blir det en massa svett på ryggen när jag bär min packning och så och jag kan ju inte ha hur mycket kläder som helst på mig medan jag går, men nej, jag svettas aldrig så mycket. Skulle jag springa i den skulle jag nog dock få problem. Jag är smal, jag är 178 cm lång och väger bara runt 55 kg.

Ullunderställ är för mig alldeles för varmt på sommarhavlåret. Det skall vara ordentligt med minusgrader iså fall annars tycker jag bara det är obehagligt. Det ger en äcklig klibbig känsla, blääh. Behöver jag undeställ föredrar jag siden iså fall. Men som sagt, inte om det är plusgrader - alladeles för varmt för mig.

Tillsammantaget blir det ju inte så jättestor skilllnad i vikt trots allt då. :) Ja, en "andande" regnjacka är ju inte tillnärmelsevis lika bra på att transportera fukten från kroppen som en ofordrad Gore-Tex-jacka. Jag hade heller inte klarat gå med en sådan jacka mer än såsom du berättar. Till benen kommer jag köpa ettt par mycket lätta skal- eller regnbyxor att trä på bara när det ösregnar.

Hmm, "kondendens" var ju ett roligt ord.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
Huggehug Var köpa tjocka ullbyxor/långkalsonger Kläder 2
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Banankontakt Var köpa skoterkängor Kläder 12
ViLa Var/hur köpa Jörnkängan? Kläder 14
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
basti Köpa kängor till flickvännen! Tips? Kläder 12
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Glännman Tumvantar i bäver eller räv, vart köpa ? Kläder 4
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
hkn Vill köpa Lundhags Forester Kläder 7
Eckepecke Jaktbyxor - Härkila extreme, köpa eller inte? Kläder 3
oloeve Regnställ?? Vad köpa? Kläder 19
Rookien Var köpa g1000-tyg ? Kläder 6
pelka Måste köpa Kängor! Kläder 18
Bob123 Aclima Light Wool - var köpa? Kläder 15
såg kommer nog köpa M/59 kängor Kläder 2
såg kommer nog köpa kronans gammla kängor. Kläder 5
såg köpa m/90 vinterkängan Kläder 16
sweden_faltboot Var köpa Northface Mountain Pant Kläder 0
helper Var köpa Mont-bell U.L. Down Inner Half Sleeve Jacket Kläder 0
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
peter1959 Vad köpa för skor ? Kläder 8
KrilleÅ Köpa ny ryggsäck! Haglöfs Matrix 60, reflektioner & tips Kläder 0
niklaz Snödräkt (var köpa i Stockholm?) Kläder 6
estetdrägg Lifewear/Viafil...VAR köpa?!? Kläder 2
ninni1 Var köpa Teva? Kläder 3
niklaz Köpa kängor i Frankrike (Serre med omnejd) Kläder 0
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
mashimaro Var köpa tunna ullstrumpor till rimligt pris? Kläder 28
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
realdoll köpa ny jacka, hjälp!?!? Kläder 3
henkepenke86 Var köpa Helly Hansens underställ i Göteborg? Kläder 2
Vandrare Köpa Kavu byxor? Kläder 5
torols NÅGON ATT KÖPA SKOR IHOP MED Kläder 8
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
SFB Köpa northface Mcmurdo från USA Kläder 1
bergh köpa norröna arch wall - var??? Kläder 0
epix köpa smartwool på www? Kläder 2
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
Mathew Vart köpa linser till Rudy Project? Kläder 11
Mandalay Var köpa Mountainhardwear Kläder 9
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
avslutad120814 Militärkängor, köpa militär utrustning - var? Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg