Repjkl; sa:
Hm. Jag utgick från att du ville veta kvalité och den är objektivt bedömd och testad av Råd och Rön. Fel av mig.
Jo jag vill gärna veta den objektiva kvaliteten!
Men vad jag hävdar är att det
finns inte något sådant som ett entydligt objektivt kvalitetsmått för tält!
Sen spelar det ingen roll om testet är gjort av råd och rön, utemagasinet eller hillebergfetichisternas riksförbund.
Även om vi bortser från den, för mig, oerhört viktiga kvalitetsaspekten "Ändamålsenlig konstruktion" och bara ser till objektiva kriterier, så har vi alltför många parametrar för att kunna tala om ett samlat kvalitetsmått.
* Dukens rivstyrka.
* Dukens vattenpelare.
* Golvets slitstyrka.
* Stängernas brotts/deformationsgräns.
* Sömmarnas utförande
* Ventilation
* Vikt
Om en tillverkare verkligen är bättre än konkurrenterna på
alla dessa punkter (plus en rad andra, som uv-känslighet, dragkedjor etc), ja
då kan man hävda att det tältet har den högsta "objektiva kvalitén".
Men jag tvivlar starkt på att ett sådant tält finns.
Alltså är alla utsagor av typen "tält x är bättre än tält y" meningslösa så länge man inte specificerar t.ex. "tält x är lättare än tält y" eller "tält x ventilerar ut kondens bättre än tält y"
... ursäkta ordflödet.
Så: (eftersom jag uppenbarligen är för snål för att ladda ned röd och rön), kan du berätta
på vad som exped har bäst kvalitet? (eller ännu intressantare: vad har dom kompromissat bort? Som Per brune påvisat har ju ex.vis Hilleberg uppenbarligen kompromissat bort uv-beständighet. Inga problem för en fjällvandrare som mestadels har tältet i ryggsäcken på dagarna, men inte alls bra för campingbruk.)