Köpa Rando-pjux???

Jaha, efter några år borta från detta forum så får jag väl erkänna att jag inte längre har så bra koll på pjäxmarknaden. Jag kör kite och funderar på att överge min älskade Telisåkning då jag måste erkänna att jag inte längre åker så mycket att man har roligt de få ggr (få skiddagar medför ju låg sannolikhet till fin offpist) man kommer ut. Att harva runt i stenhårda pister är dyngtråkigt och alldeles för jobbigt med Telis så nu blir det nog Rando för mig. Eftersom jag vill ha grejor som funkar bra för snökiting så blir Rando alternativet då man kanske måste ta sig hem utan vind. Till frågan då:

Vilken strl ska man gå på på pjuxen? Eftersom det är väldigt svårt att prova så får jag nog lite till er.

Mina telispjux är Garmont Energy i strl 27,5. Möjligen skullle jag behövt strl 28 men eftersom man då gick över till en strl större på skalet så var risken stor att innerskon skulle töja sig för mycket och med tiden då bli för stora. Kan jag anta att Garmonts Randopjux har samma "strl indelning" som Telisarna, mao ska jag välja 27,5 i Garmonts Randopjäxor? Hur är det med Dynafit?

Någon som kan ge besked.

/Urban.

Menar du att du tänker köpa ett par 5000 kronor pjäxor över nätet utan att prova? Det låter lite för riskabelt för min smak, men jag är väl en fegis...

Såg att

Utemagasinet hade en test av Randoskor i senaste numret. Garmont fick bra betyg men man anmärkte på att de var dyra (i Sverige).

Antar att du kan få bra svar på storleksfrågan om du mailar eller ringer till enquiries@telemark-pyrenees.com 00 33 561 64 34 93 (osäker på prefixen) den firman brukar ha bra priser och har ofta reor.

Thure

Det har kommit en hel del intressant i år. Jag köpte själv ett par Lange Super Blaster, som är en mer renodlad alpinpjäxa med randoläge. Inte optimal för längre turande, men bra när man vill tura med dukes och pro rider i liftnära områden samtidigt som den är en väldigt bra och rätt styv alpinpjäxa.

Jag är dock ruskigt sugen på Dalbello Virus Lite för längre turande. Det är en lätt men ändå hyfsat stabil turpjäxa som är dynafitkompatibel. Jag prövade ett par förra veckan och det kändes som de hade bra utförsegenskaper samtidigt som de var väldigt lätta och satt bra på mina fötter.

Att köpa pjäxor på nätet skulle jag dock bestämt avråda från; det är nog svårt att köpa när man väl får prova dom.. ;)

Åka Skidor har skrivit lite om Dalbellon här:
http://www.akaskidor.se/prylguiden/article513414.ece

Här i kombination med Head Alpinist och Dynafits, en riktigt lätt och najs kombo för mer seriöst turande. :)

Bilagor

• Dalbello_Alpinist_1b.jpg
    Dalbello_Alpinist_1b.jpg
    117.9 KB · Visningar: 1,222
Jag skulle satsa på ett par BD facor och du också vill använda pjäxan för alpin åkning i pist. Dalbello Virus om du ska tura mycket och inte använda dom allt för mycket i pist. BD factor är något tajt i modellen så där kan du gå upp en halv till en storlek mot vad din fot är i cm. Tänk på att det är samma skal på typ 27 och 27,5 på BD. Men på Virus så är det samma skal på 27,5 och 28. Så där ska du köpa samma längd som din fot är i cm närmast upp till närmaste halt storlek. Dom säljs bara i halv storlekar. Du hittar massa pjäxor på mina favorit webbshop areaventyr.se dom har också fri bytesrätt om du har köpt fel storlek.

http://webbshop.areaventyr.se/skidakning/pjaxor-c-218-1.aspx

JH

Menar du att du tänker köpa ett par 5000 kronor pjäxor över nätet utan att prova? Det låter lite för riskabelt för min smak, men jag är väl en fegis...

Jamenvisst , spännande så det förslår ;-)

Skämt åsido, jag brukar inte ha några direkta problem med skor så länge storleken är rätt (vet inte varför dock). Jag körde från börja med Scarpa T2 (första 2-spännesmodellen) funkade alldeles utmärkt. Uppgraderade till den första Svart-Gula T1:an när den kom 2000. Funkade bra den med trotts att den senare byttes ut mot mina nuvarande Garmont Energy som nu servat mig väl sen 2003 (bytt innersko 1 gång).

I helgen provade jag min kompis Garmont Adrenalize i strl 27,5. Skon känns tight och den var aningen liten, strl 28 blir bra. Min fot är exakt 27,5 cm lång, medelbred och medelsmal, typ. När nu de flesta pjux har forminnerskor så är jag inte så orolig över hur den passar "runt" foten bara strl är rätt. på nätet kan man ju göra riktiga fynd och köpa pjäxor för halva priset dvs 2000-2500 kr istället för 5000 och då är jag inte så orolig över att det ska bli fel.

/Urban.

Dynafit bindning

Hej Urban.
Köp en skön pjäxa men välj dynafitbindning. Jag kitar jätteofta med det och det är kung när man ska till spoten eller hem om vinden inte räcker.
Var bor du ? finns ju att testa lite överallt för storlek.
Mvh Simon

Vallningsfria fetlagg?

@ Simon. snygg utrustning. Laggen ser lite smala ut. Är nästa grej inom skidutvecklingen vallningsfria fetlagg med +100 under midjan?

Vore kanske en fördel vid långa anmarscher till berg eller spot? Hudar blir ju trögt om det är nästan platt.

Scarpa är smalast, Garmont medel och Dynafit bredast, av dom stora märkena altså. Dock har både Garmont och Scarpa gått mot mitten, så dom är hyffsat lika på bredden. Köper du thermo-innersko så kan du anpassa skon mer direkt, det är ungefär som att åka en halv säsong redan från början, plus att dom är lite lättare. Och som sagt, köp Dynafit-anpassade pjäxor. Är du inte van vid stenhårda Lange-pjäxor lär du ju knappast sakna det när du Kitar heller.
Självklart köper man sånt här på nätet, begagnat eller dunderrea, 5000:- för pjux är helt vansinnigt.

Det blev Garmont Radium för fötterna och skidorna blev Movement Source. Allt köpt hos Telemark-pyrenees. Har också köpt lätt beg. Diamir freeride bindningar.

Tror det blir en bra "allroundutrustning" för snökite, pist och liftburen offpist (jag är för lat att traska upp på toppar med hudar) :))

/Urban.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg