köpa quest2 eller 60csx?

Suck,
då kanske det bara är jag som är så himla teknikkåt då ;)

Men allvarligt talat, varför satsa en massa pengar på en äldre teknik när det finns nya och bättre?!

Jag menar, de flesta tyckte säkert att svartvit TV var helt fantastisk en gång i tiden, men när så färg-TV'n gjorde sitt intåg så var det inte många (av dem som hade råd) som forstatte med svartvitt.

Det är ju samma med GPS. Dessutom pratar vi om den mest grundläggande funktionen i en GPS - mottagingen.


Sen måste jag faktiskt fråga dig Pelle hur sjutton du lyckats få så bra mottagning?
En tappad låsning per år låter lite orealistiskt.
Det är inte så att du har "lock to road" på?
I sådana fall är det predikteringsfunktionerna som lurar dig att tro att du har låsning. Men jag kan hålla med om att dom gör ett strålande jobb!

Om jag åker i stan så tappar jag låsning mer som regel än som undantag. Med iQue 3600 så var det nog bara 50% - 75% av tiden som jag hade låsning i stan. Men även med nya 60CSx och sirf så händer det att jag tappar. Och då menar jag på öppna stadsgator med någorlunda höga hus. Visserligen bara korta stunder, så den gör ett helsikes bra jobb.

Någonstans så har vi uppenbarligen divergerande uppfattningar om GPS'er prestanda. Så mycket kan man nog konstatera i alla fall ;)

//Mats
 
mats.frost; sa:
Men allvarligt talat, varför satsa en massa pengar på en äldre teknik när det finns nya och bättre?!
Nej det vore dumt men eftersom den nyare tekniken inte finns i alla typer av enheter är den inte ens ett alternativ för alla idag. Om man har behovet idag och mottagningen är tillräckligt bra för den aktuella användningen så tycker inte jag det är något fel att handla den enhet man vill ha även om den saknar Sirf.

Men sedan är det ju faktiskt ganska ointressant vad du och jag tycker om andra människors köp eller hur viktig mottagningskänsligheten är för oss båda. Det som borde avgöra andras köpbeslut är ju hur de själva värderar mottagningskänsligheten och enheternas övriga egenskaper.
Sen måste jag faktiskt fråga dig Pelle hur sjutton du lyckats få så bra mottagning? En tappad låsning per år låter lite orealistiskt.
Förlåt, jag var otydlig. Jag borde kompletterat mitt tidigare uttalande med att det uppskattningsvis bara är en gång om året som jag tappar fix så länge att det påverkar navigationen. Min enhet tappar kortvarigt kontakten betydligt oftare men så länge den snabbt återfår den, visar rätt position och leder mig till destinationen har åtminstone jag svårt att uppleva det som ett problem.

När jag verkligen har haft ett mottagningsproblem har det hittills alltid löst sig genom en liten extra sväng runt platsen som är extra besvärlig. Skulle jag börja bli allvarligt bekymrad över dessa sällsynta tillfällen så kan jag ju alltid förbättra situationen med en extern antenn. Än så länge har jag dock inte funnit det nödvändigt.
 
garmin 60csx

Nu har jag i alla fall fått min gps. Tog inte en dag som så många nöjda kunder menade på aspids hemsida. Snarare tio dagar pga att minneskortet inte fanns på lager, tvärtemot vad som menades i deras lagerstatus.
Skrev en egen recension om hur jag upplevde det att handla av dem, men när jag tryckte på "skicka" så kom det upp en ruta där de upplyste mig om att de avgör om den ska publiceras eller inte, hepp! inte konstigt att alla kunder var så positiva i sina recensioner.

Har inte mer än gått igenom gps:ens grundläggande funktioner, lagt in kartor osv. Men mitt första intryck är mycket positivt. Snabb fix på sateliterna genom köksfönstret. Behåller kontakten när jag går omkring i min lägenhet som ändå är rätt stor, med "normalt" med fönster.
Inget krångel med kartlicenser osv, utan allt flöt på bra vid installationen. Funderar bara på vilken typ av usb garmin använder sig av, någon som vet?

Har dessvärre inte fått mc-fästet ännu, men ska prova autorutt osv i bilen under helgen.
Får väl anledning att återkomma med fler åsikter när jag provat lite mer.

En sak till- kan man inte välja färdsätt direkt i gps:en, måste man göra det när man skapar rutter i mapsource? Alltså jag tänker på det här "cykel", "mc/bil"osv.
 
Re: garmin 60csx

lipstick; sa:
... En sak till- kan man inte välja färdsätt direkt i gps:en, måste man göra det när man skapar rutter i mapsource? Alltså jag tänker på det här "cykel", "mc/bil"osv.
En rutt från punkt A till punkt B kan få olika sträckning i Mapsource och i GPS. Varför? Läs denna tråd http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33747&pagenumber=2 speciellt det Anders skriver. I tråden finns även en länk till en mer utförlig artikel på norska forumet.
 
Efter en första dag med garmin 60csx så anser jag att den är lysande. Det där med att man "kan ha den i fickan" utan att tappa kontakten med satelliterna stämmer ju verkligen.
Blev dock konfunderad när jag gick på ett högt beläget kalhygge och hade en felmarginal på +-40-50 meter?
Det pendlade däromkring hela tiden. Mycket konstigt. väl hemma i stan så låg marginalen på +- 5 meter vilket ju får anses fullt tillräckligt. Så slutligen-jag ÄR helnöjd. Tack för alla tips.
 
Hej!
Håller också just på att välja mellan dessa modeller...
och undrar, har ngn testat questen ute i skog och mark? och med vilket resultat? Jag tänkte använda den på motorcykel vid offroadkörning (men även i bil och stadsmiljö...)

Det verkar inte som det skiljer mkt mellan quest och quest 2 stämmer det?

/Rikard
 
Saxby; sa:
Det verkar inte som det skiljer mkt mellan quest och quest 2 stämmer det?
Europavägkartorna ligger laddade redan från början i 2:an. Den är överraskande och snudd på irriterande långsam vid skärmuppdatering och ruttomräkning (ungefär som en GPS V jag hade för fem år sedan). Har inte jämfört med den vanliga Quest men det ryktas att långsamheten hos 2:an beror på att kartorna där ligger i ett komprimerat format.
 
Re: garmin 60csx

lipstick; sa:
Nu har jag i alla fall fått min gps. Tog inte en dag som så många nöjda kunder menade på aspids hemsida. Snarare tio dagar pga att minneskortet inte fanns på lager, tvärtemot vad som menades i deras lagerstatus.
Skrev en egen recension om hur jag upplevde det att handla av dem, men när jag tryckte på "skicka" så kom det upp en ruta där de upplyste mig om att de avgör om den ska publiceras eller inte, hepp! inte konstigt att alla kunder var så positiva i sina recensioner.

Jag hade samma problem med aspidshop, och efter några veckor (!) tvingade jag dem att delleverera de saker de hade i lager. Den sista delen (tror det var en väska) kom först nån månad senare, men stod hela tiden som "i lager" på deras webbshop. Tror man bör ringa eller maila dem först för att bekräfta att grejerna verkligen finns i lager.

Så aspidshop är inte felfria..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
idka Köpa gps Navigering 1
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
annokjell Köpa CN NT2008? Navigering 6
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
frostic Vart kan man köpa en världskarta? Navigering 2
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
niking Microsoft vill köpa Garmin Navigering 9
Vandrare Var köpa cykelhållare Garmin 60? Navigering 5
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
melko Sjökort för västkusten i 60CSX - vad köpa? Navigering 3
chlg70 Köpa 60 CSX i Singapore?? Navigering 3
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
SkogsCalle Garmin 60CSx finns nu att köpa i Sverige Navigering 9
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Ont Köpa GPSn Navigering 1
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
tommy_b Köpa GPS Navigering 11
niklaz Köpa från aspidshop.com Navigering 18
thoand Köpa Garmin från Spanien Navigering 4
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3

Liknande trådar