köpa quest2 eller 60csx?

Jag håller med Pelle om att man måste väga in mer än bara mottagningen. För en bilnavigator tycker jag att hur snabbt den ritar om kartan, när man kör i komplexa miljöer, är minst lika viktigt. Har man ingen SiRF kan man ändå få det att fungera i de flesta fall, genom att lägga en liten antenn, för några hundringar, på biltaket.

Att du, Pelle, sen har hört historier om att SiRF fungerar inomhus, beror nog mindre på att användarna tycker att det är väsentligt, än på att det är ett sätt att beskriva just hur makalöst känsliga de är. Min c550 har klarat att hålla en vettig position (kan jag se på kartan) inne på jobbet, i ett testutrymme, som ligger mitt i lokalen, för att förhindra insyn genom fönster, ett utrymme där väggarna består av betong eller skivor, förstärkta med plåt (säkerhetsklassat utrymme) och bara har två takfönster. Närmsta takfönster var ungefär 10 meter bort. Ändå gick det.
Det är mycket svårare att väldefinierat beskriva hur tät skog den klarar av. Jag har inte ens försökt i tät skog, för en c550 är inte alls lämpad för sådana miljöer. Men den fungerar rasande bra i bilen.

Anders

hållare

Pelle:
I går kväll efter att jag beställt gps:en så hände något konstigt. Som av en händelse så öppnades touratech hemsida
och visade en låsbar hållare till 60 modellerna. Utan att jag gjorde någonting så fördes muspekaren fram och tillbaka, plötsligt knappades mitt visakortsnummer in och på något knepigt vis så hade jag råkat beställe en hållare -:)

Re: hållare

lipstick; sa:
Pelle:
I går kväll efter att jag beställt gps:en så hände något konstigt. Som av en händelse så öppnades touratech hemsida
och visade en låsbar hållare till 60 modellerna. Utan att jag gjorde någonting så fördes muspekaren fram och tillbaka, plötsligt knappades mitt visakortsnummer in och på något knepigt vis så hade jag råkat beställe en hållare -:)

Min RAM hållare har gått sönder, så efter några dagars funderade på valet mellan en underdimensionerad RAM för 111 SEK, och Touratech för 767 SEK så gled jag också in på http://www.touratech.se/ och beställde en Touratech hållare till min 60C + ”lite mer”. Tyvärr var jag tvungen att ange mitt kortnummer. Det hade varit fint om Sven Johanssons visakortsnummer hade varit defalut :cool:.

Per

Nog ett bra val....

Hej!
Har läst tråden med stort intresse.Jag har själv införskaffat en 60CSx för en tid sedan och kan nog påstå att jag är mer än nöjd! Mina intressen ligger mest åt skog och mark, fiske, geocaching, svampturer m.m. Och där fungerar denna apparat helt förträffligt. Känslig som tusan och håller låsningen mycket bra. Visst, jag har varit med om att den hoppat runt lite vid något tillfälle men, som någon skrev, känner man sitt instrument så är det inget problem. En arbetskamrat till mig har en 60 CS som han använder både i skogen och på mototcykeln med gott resultat. Jag tror du har gjort ett bra val Sven.

MvH
//Per

Brune: Jag tror faktiskt att jag ska försöka dölja vad kalaset verkligen kostade för min bättre hälft. När hon frågar typ-vad kostade den där gps:en egentligen säger jag helt enkelt "strax över fyratusen bara". Detaljer som minneskort, navigationskit med kartor, touratechållare och sånt smått behöver man väl inte gå in på, hrmmmmmhmmm.

Krux: Det du skriver känns kalas, har lite vånda över hur dyrt det blev så det vore ju trevligt om jag kände den där- "kvalitet är värt varenda öre"känslan när jag fått grejerna. Just nu är mitt enda problem att paketet kanske inte hinner fram till helgen- vill ha det NU :)

Sven:Du vet väl att ”The difference between men and boys, are the price of the toys”.
Vuxna pojkars leksaker kostar, men så länge jag inte har någon Porsche eller något ännu dyrare så är allt under kontroll.

Per

Sven,
Jag får gratulera till ditt kloka val.
Jag är övertygad om att du kommer bli mer än nöjd med den.
Givetvis finns det även kompromisser i 60CSx, liksom i alla andra apparater, men den fungerar tillräckligt bra i alla situationer och miljöer som jag testat den i.
Det optimala vore förstås att ha en dedicerad GPS för varje ändamål, men tyvärr så räcker åtminstone inte min plånbok till då...

För att ge ett exempel på mottagningen i skogen så kan jag berätta att min 60C tappade låsningen så fort jag gick in i en tätvuxen välskött skog med höga tallar. Enda sättet att bibehålla någorlunda kontakt var att hålla den i handen en bit ut ifrån kroppen.
Den nya 60CSx kan jag ha liggandes i t.ex. en tjock benficka tillsammans med andra prylar utan att det påverkar noggrannheten nämnvärt.

Pelle,
Jag vad jag menade med "utomordentliga skäl" var t.ex just det exemplet som du beskrev.
Jag Ska för övrigt själv köpa en dedicerad "vägnavigator" (60'ans display är aningen liten i en bil), men jag värderar ändå mottagningsförmågan så pass mycket att jag hellre avvaktar att "rätt" produkt för mig finns än att lägga en massa pengar på något som bara når nästan ända fram.

Vad jag menar är alltså att oavsett vilka krav på funktionalitet man har på en GPS så kanske det är värt att vänta tills det kommer en dylik med sirf-teknologin integrerad.
Och väntan behöver förmodligen inte bli särskilt lång, för det enda vi kan vara riktigt säkra på är att industrin ständigt kommer ta fram nya modeller som gör att vi blir sugna på att uppgradera.

Vänligen
//Mats

Om du vill ha en Garmin, så titta på StreetPilot c550. Den finns nog inte att köpa än, men programvaran närmar sig den första officiella versionen, och jag tycker att den ser ut till att bli riktigt bra.

Dock är den inte tänkt för den som vill ha alla tänkbara pillriga inställningsmöjligheter, utan mycket funktioner på enklast möjliga sätt.

Mycket bra skärm och ljud, snabb ruttberäkning. Men ingen spårlogg och ingen inställning för vid vilken kartskala skuggningar för tättbebyggda områden börjar visas, för att ta några exempel.

Och SiRFstar III har den, alltså.

Anders

mats.frost; sa:
Vad jag menar är alltså att oavsett vilka krav på funktionalitet man har på en GPS så kanske det är värt att vänta tills det kommer en dylik med sirf-teknologin integrerad.
Nej det är inte alls värt att vänta oavsett vilka krav man har.

Om man har behov av en vägnavigator (eller någon annan enhet med speciella egenskaper men som saknar Sirf) just nu så finns det att antal alternativ som har tillräckligt bra mottagning för väldigt många användares behov. För du tror väl inte ens själv på att alla hundratusentals ägare med vägnavigatorer sitter och ångrar sina köp bara därför att de någon enstaka gång tappar satellitkontakten på riktigt smala stadsgator? Mig händer det kanske en gång om året men det kan jag leva med eftersom jag uppskattar enheten väldigt mycket under de 99,99% av tiden som den är till stor hjälp.

Om man som du redan har en mottagare som funkar halvhyggligt för vägnavigering under väntetiden och man dessutom tycker det är väldigt viktigt med fix också under de allra svåraste mottagningsförhållandena förstår jag däremot mycket väl om man väljer att vänta in framtida produkter. Men att din speciella situation skulle vara allmängiltig för de flesta andra som söker råd här i forumet håller jag för mycket osannolikt. Istället för att ge råd utifrån egna krav och behov är det därför mycket bättre att bara beskriva egenskaperna och låta var och en själv göra sin egen värdering av hur viktiga de egenskaperna är.

Nu verkar vi ju i alla fall vara överens om att Sven förmodligen gjort ett bra val utifrån sina behov så slutet gott, allting gott!

apersson850; sa:
Om du vill ha en Garmin, så titta på StreetPilot c550.
För andra som blir sugna så är det bra att veta att den inte är väderskyddad och därför mest lämpar sig för dem som transporterar sig i tråkiga plåtlådor... ;)

Den som inte begriper varför man ska ha plåtlåda rekommenderar jag att titta på vilken väderleksrapport som helst!

Anders

"Den nya 60CSx kan jag ha liggandes i t.ex. en tjock benficka tillsammans med andra prylar utan att det påverkar noggrannheten nämnvärt."

DET låter perfekt. Då kommer csx att kännas som ett gigantiskt steg framåt mot min vista som nästan tappar kontakten när solen går i moln (okey, lätt överdrivet-;)

Verkar tyvärr som jag får vänta på grejerna för de har ännu inte skickats ifrån portugal. När jag undrade varför skrev de att de hade problem med leverans av minneskortet jag beställt. På deras hemsida stod dock " in central warehouse" vilket skulle innebära att de högst troligen fick dem för leverans nästa morgon, vilket då alltså var "bullshit" -:( Surt att infon om lagerstatus inte stämde eftersom jag köpt minneskort i sverige istället om jag vetat.

Nåväl, jag ska rapportera huruvida jag är nöjd eller inte när jag väl fått grejorna. Får väl hoppas på nästa vecka någon gång, suck!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
idka Köpa gps Navigering 1
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
annokjell Köpa CN NT2008? Navigering 6
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
frostic Vart kan man köpa en världskarta? Navigering 2
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
niking Microsoft vill köpa Garmin Navigering 9
Vandrare Var köpa cykelhållare Garmin 60? Navigering 5
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
melko Sjökort för västkusten i 60CSX - vad köpa? Navigering 3
chlg70 Köpa 60 CSX i Singapore?? Navigering 3
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
SkogsCalle Garmin 60CSx finns nu att köpa i Sverige Navigering 9
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Ont Köpa GPSn Navigering 1
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
tommy_b Köpa GPS Navigering 11
niklaz Köpa från aspidshop.com Navigering 18
thoand Köpa Garmin från Spanien Navigering 4
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg