Jag håller med Pelle om att man måste väga in mer än bara mottagningen. För en bilnavigator tycker jag att hur snabbt den ritar om kartan, när man kör i komplexa miljöer, är minst lika viktigt. Har man ingen SiRF kan man ändå få det att fungera i de flesta fall, genom att lägga en liten antenn, för några hundringar, på biltaket.
Att du, Pelle, sen har hört historier om att SiRF fungerar inomhus, beror nog mindre på att användarna tycker att det är väsentligt, än på att det är ett sätt att beskriva just hur makalöst känsliga de är. Min c550 har klarat att hålla en vettig position (kan jag se på kartan) inne på jobbet, i ett testutrymme, som ligger mitt i lokalen, för att förhindra insyn genom fönster, ett utrymme där väggarna består av betong eller skivor, förstärkta med plåt (säkerhetsklassat utrymme) och bara har två takfönster. Närmsta takfönster var ungefär 10 meter bort. Ändå gick det.
Det är mycket svårare att väldefinierat beskriva hur tät skog den klarar av. Jag har inte ens försökt i tät skog, för en c550 är inte alls lämpad för sådana miljöer. Men den fungerar rasande bra i bilen.
Anders
Att du, Pelle, sen har hört historier om att SiRF fungerar inomhus, beror nog mindre på att användarna tycker att det är väsentligt, än på att det är ett sätt att beskriva just hur makalöst känsliga de är. Min c550 har klarat att hålla en vettig position (kan jag se på kartan) inne på jobbet, i ett testutrymme, som ligger mitt i lokalen, för att förhindra insyn genom fönster, ett utrymme där väggarna består av betong eller skivor, förstärkta med plåt (säkerhetsklassat utrymme) och bara har två takfönster. Närmsta takfönster var ungefär 10 meter bort. Ändå gick det.
Det är mycket svårare att väldefinierat beskriva hur tät skog den klarar av. Jag har inte ens försökt i tät skog, för en c550 är inte alls lämpad för sådana miljöer. Men den fungerar rasande bra i bilen.
Anders