Köpa paddel

Jonik; sa:
Vad för trä har ni använt då ni gjort den? Funderade på planhyvlad fura, då den inte innehåller några kvistar, men den är ju något tyngre än vanlig gran.

Tror det var furu, tog några billiga reglar. Ville testa och om jag gillar paddelmodellen gör jag några nya paddlar där både material och arbetsinsatsen får kosta lite mera.
Har nu upptäckt att det finns snickarlokal i kulturhuset :)
Får duga tills jag har råd att flytta till villa/radhus med garage.

Hur bär ni er åt för att inte få in vatten i sittbrunnen när ni paddlar med pagaj? Jag gillar att paddla utan kapell när det är lungt, varmt och fint och när jag ska göra det med en pagaj så rinner vatten ner i knät. Det är väl inte så skönt att sätta rinningsspärrar som på vanliga paddlar på en pagaj då man ju hela tiden flyttar händerna?

Tror det har blivit ett missförstånd med namnet "Pagaj" som är danska för paddel (alltså även europeiska kolfiberpaddlar). Grönländarna själva kallar dem för "Paatit". Angående din fråga så har jag inget bra svar mer än att du kanske får räkna med att bli lite blöt om du inte sätter dit några tillfälliga droppringar. När jag använt min grönlandspaddel i den lilla solokanoten med jättestor sittbrunn så har jag blivit mest blöt i början. Men när paddeln blivit mer blöt verkar det inte heller droppa så mycket längre...

Nej, droppringar på en grönlandspaddel är ingen bra idé - om man använder den som en grönlandspaddel. Däremot kan den lite lägre paddelföringen och den aningen högre frekvensen begränsa droppandet lite. Men annars är själva idén med paddling på grönländska är att man är klädd och utrustad så att vattnet inte blir en fiende utan en vän. Ett högt stöd t ex handlar inte om att med kraftfullt paddelviftande hålla överkroppen över vattenytan, utan man går ner med axlar och huvud i vattnet och använder flytkraften som stöd och glider sedan in med ryggen över akterdäck utan att anstränga sig.

Trevligt att få svar från dig Björn. Har precis byggt en kavat och grönlandspaddel enligt dina ritningar.
När jag nu har din uppmärksamhet kanske jag kan fråga dig om material till en ny pagaj. Funderade på planhyvlad fura. Den är lite mindre kvistig än lättare granträ och antagligen lite hårdare, men som sagt tyngre. Vad tror du? Fungerar det eller ska man gå på lättare träslag?
Vad gäller droppandet får jag väl ta på mig badbyxor under kvällsturen.
Nu sticker jag och paddlar!

Hoppas det är ok om jag hoppar in emellan.

Angående virke så har jag använt gran i alla mina med undantag för den där jag satt i chakaranda (stavning) på sidorna av bladet och ek längst ut i spetsen. Gran är ju ganska mjukt så det pajjar efter ett tag om man stöttat med paddeln.
Lite kvistar gör inget, bara dem inte är stora. Alternativt kan man limma ihop flera bitar (på längden).
Men försök även se till att årsringarna ligger rätt. Tror att Björn har någon bild på sin sida.

Björn: Jag paddlade förresten SKM nu senast med en Alaskapaddel gjord efter dina ritningar!

Jag brukar använda gran. Hittar jag inget bra virke (vilket oftast händer), klyver jag och limmar ihop så att jag slipper kvistar och så att fibrerna blir någorlunda raka. Undvik kvistar i skaftet och längs mitten av bladet. Men furu fungerar också bra, trots lite högre vikt. Mina tidigare paddlar gjorde jag mycket lätta - neråt 650-700 gram - men precis som med verktyg tycker jag det behövs en viss tyngd att jobba mot, så mina nuvarande paddlar väger 800-850 gram.

Jag brukar inte limma kantförstärkningar - är för lat för sådant - utan hyvlar/slipar bort eventuella fransiga kanter någon gång om året, och när paddeln småningom blir för liten gör en ny. Men även en oförstärkt granpaddel håller rätt många år trots stakningar, ishackande mm.

Men det hindrar naturligtvis inte att jag lite avundsjukt kan beundra de vackra gran- eller cederpaddlar med kanter och toppar i ädelträ eller corian som då och då dyker upp på kajakträffar...
[Ändrat av btd 2005-09-01 kl 20:28]

På den paddeln jag byggde målade jag på några lager marinblå båtfärg längs ut på bladet. Det verkar göra kanten starkare.

Min erfarenhet är att partiell målning med tät färg minskar paddelns livslängd - till skillnad från oljebehandling kan färgen inte röra sig med träet utan spricker, släpper in fukt som sedan tar lång tid att vädras ut.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
jamo Var köpa 3/4-delad paddel Paddling allmänt 6
andy_02 Köpa paddel i Tallinn? Paddling allmänt 2
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
Erik Barkefors Köpa begagnat... Paddling allmänt 0
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
hannulan Köpa halsmudd Paddling allmänt 3
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Sara L Köpa Yoo-A-Kim av äldre modell?, Rimligt? Paddling allmänt 13
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
segerholm Intresse att köpa träpaddel? Paddling allmänt 6
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
Trilla Köpa kanot i Norge? Paddling allmänt 5
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
Niftigolebb köpa latex Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg