Köpa och sälja begagnat säkert år 2022?

Ja, det är inget jag gillar eftersom vissa bara prutar för att det SKA prutas och inte har nån koll på värderingarna. jag kan gå med på det ibland, men oftast bara om han köper flera saker eller om det är nåt jag inte blivit av med. Kanske bjuder på frakten eller nåt, men går sällan ner mer än 10%. Säljer man en bil tex kommer Mehmet och prutar 50% på en gång och först därefter frågar om bilen är hel och går bra.
Det är väl så pass enkelt att om du redan har satt det lägsta priset du är villig att acceptera är det bara att inte acceptera förslaget? Min uppfattning är att de flesta har en liten marginal på sina priser och kan acceptera att gå ned lite grann. Dock är det ju dumt att exempelvis försöka pruta om jag vet att det finns fler potentiella köpare som är villiga att betala listpriset.

Att döma av din text låter det dock som att du inte har något principiellt mot prutande, bara om motparten heter Mehmet. Din sista mening tycker jag var både osmaklig och en onödig generalisering.

Det är väl så pass enkelt att om du redan har satt det lägsta priset du är villig att acceptera är det bara att inte acceptera förslaget? Min uppfattning är att de flesta har en liten marginal på sina priser och kan acceptera att gå ned lite grann. Dock är det ju dumt att exempelvis försöka pruta om jag vet att det finns fler potentiella köpare som är villiga att betala listpriset.

Att döma av din text låter det dock som att du inte har något principiellt mot prutande, bara om motparten heter Mehmet. Din sista mening tycker jag var både osmaklig och en onödig generalisering.
Jag är emot prutande på så väl blocket som på ICA. Det finns ett pris - vill man köpa för detta, eller vill man det inte? De flesta prutar INTE på friluftsprylar är min erfarenhet, men ibland så kommer det nån som ska försöka va lite cool slänger fram en random låg summa. Då höjer jag gärna priset med lika mycket, så kan man mötas i mitten, eller så blockar jag honom bara. Orkar inte med såna dryga och oseriösa typer. Ha koll på värdet på grejerna så slipper man pruta och leka balla Allan.

Jag är emot prutande på så väl blocket som på ICA. Det finns ett pris - vill man köpa för detta, eller vill man det inte? De flesta prutar INTE på friluftsprylar är min erfarenhet, men ibland så kommer det nån som ska försöka va lite cool slänger fram en random låg summa. Då höjer jag gärna priset med lika mycket, så kan man mötas i mitten, eller så blockar jag honom bara. Orkar inte med såna dryga och oseriösa typer. Ha koll på värdet på grejerna så slipper man pruta och leka balla Allan.
Vad ballt av dig!

om nån prutar när jag säljer grejer så är det helt ok, trevligt rent av! av alla mina hundratals grejer jag köpt och sålt har jag både sänkt priset, och fått mer betalt än jag skrivit ut.
ofta har jag skrivit "pris efter förmåga", betala lite mer om du känner dig rik, eller mindre om det är knapert. skulle jag sälja nått dyrare vill jag såklart ha betalt men skulle verkligen inte bli sur om nån prutade. hoppas inte jag gjort folk allt för ilskna när jag prutat!
nått som är kul och som jag gjort många gånger är att byta, har flera gånger föreslagit ett byte istället för pengar, speciellt om jag har annonser uppe då kan ju säljaren se om det är nått kul den vill ha.

jag har bytt ett par telispjäxor mot ett par skidor, en superfin rygga mot ett paket med hemliga överraskningar(säljaren tycke det lät kul, fint! obs det var bra grejer! ), ett gaskök mot gratis övernattning, en sovsäck mot ett par startkablar och ett liggunderlag.

jag upplever det som att dom flesta är trevliga och gillar att skriva med likasinnade friluftsintresserade personer, om det så är lite prutning, bytesförslag eller vad som. men råkar jag skriva till nån som kanske inte är på samma humör som mig, ja då avslutar jag ju bara skrivandet/samtalet och går vidare i livet, nöjd med att inte vara en astråkig superlättstött borgarbracka haha, förlåt. men, att folk blir så jävla lätt kränkta av att nån prutar eller heter mehmet eller inte tänker tycker eller agerar exakt "rätt" är fan sorgligt.

när det finns så mycket skit i världen borde vi välja våra strider, utgå från att folk vill väl, tolka varandra välvilligt och anstränga oss för att göra vardagen bättre för folk runt om oss. det gör det också lättare att ta oss igenom svårigheter som att bli snuvad på en säljannons på ett internetforum, eller en dålig dag på jobbet, trubbel i nån relation eller stress och sorg över nån familjemedlems missbruksproblem eller tappad livsgnista.
asså, lite måste vi ju endå kunna tåla. att nån prutar, hallå det är inte så farligt!

användaren ååh: om jag prutar när du säljer nått så hoppas jag du säger till att priset är satt, då respekterar jag såklart det och så blir vi båda nöjda. och jag menar inte att just du är en borgarbracka, vi har alla en liten äcklig rätt ska vara rätt-borgarbracka på nån axel tyvärr. vi får hjälpas åt att hålla styr på dom! och bereda väg för dom mer solidariska och modiga knytt som sitter på andra axeln.

Köpte ett HB-tält på blocket. Hade namn och mobilnr på säljaren men vi använde oss inte av blocketpaketet för säljaren tyckte det var ”för krångligt”. På bilderna såg det bra ut. MEN när tältet väl kommer så är det något helt annorlunda! Visar sig att bilderna är typ 10år gamla, säljarens nu uppväxta barn fanns med som små på kortet. Innertältet var uppfransat på ena sidan, som om stark kardborre eller tejp dragits loss. Det var hål i båda myggnäten på dörren. Fick med fjällräven spik och pinnar. Och yttertältet såg ut att ha möglat. Säljaren sa att yttertältet nog behövde en nyimpregnering, det var allt. Kontaktade säljaren flera gånger och han sa bara ”men polisanmäl mig då, b*ch!” Och då har jag namn och nummer och adress. Hade jag fått välja blocketpaketet hade tältet gått i direkt retur och jag haft mina många tusenlappar kvar till ett tält jag kan använda. Grymt lurad!
Det var onekligen ett surt äpple du tvingades bita i där! Beklagar verkligen!

Jag prutar inte. Vare sig när jag säljer eller när jag köper.
Det skall vara rätt pris redan från början. Det spar tid.
De som försöker pruta har en annan kultur än jag har, Dom behöver jag inte handla med.
Jag säger inte att detta är rätt eller fel, det är bara så jag har växt upp.

En del människor gör sitt yttersta för att göra rätt för sig, andra anstränger sig för att inte göra rätt för sig.
Har man tur kan man avgöra vilken sorts människa man har att göra med.

/John

Klart man prutar, det brukar ofta gå att få ned priset rejält om annonsen legat ute ett tag och valet för säljaren står mellan att få varan såld till lägre pris eller inte alls. Väldigt störigt med de säljare som blir upprörda/kränkta över prut eller "skambud", du avgör ju själv om du vill sälja och det hela styrs av utbud och efterfrågan. Du behöver inte ens svara på meddelandet om du tycker budet är dåligt.

Vissa grejer typ sängar sjunker ju extremt i andrahandsvärde och då är det bara att acceptera. Vissa friluftsgrejer också till exempel torrdräkter. Hb-tält och åsnes-skidor gör det inte och där finns mindre prutmån. Man behöver kunna sin andrahandsmarknad helt enkelt.

Jag har också köpt massor av grejer på blocket, Facebook och utsidan och swishar alltid innan jag fått varan. Ibland för grejer för 2-3000 kr. Har alltid gått toppen, nån gång har jag fått nån grej i lite sämre kvalitet än väntat men struntat i det då priset varit bra ändå.

En sak som jag alltid tycker är konstig är när säljare inte vill skicka saker på posten trots att köparen såklart står för portot. Jag menar små saker alltså inte skidor eller kajaker. Det är ju mycket knöligare att bestämma träff med någon än att bara slå in det snabbt och gå till posten. Och detta beteende har jag bara påträffat hos stressade/lata stadsbor då ingen glesbygdsbo förväntar sig att sälja prylen på internet och hitta köpare i närheten.

En annan störig grej är när säljare vägrar hålla varan någon vecka eller så trots att man erbjuder sig att betala i förhand, utan de vill sälja till den förste som kommer dit. Blir ju smått stressigt i livspusslet när man ska delta i nån slags tävling att hinna dit.

Som tur är så är dessa typer av säljare i minoritet och det finns ännu fler som är supertrevliga och går låååångt utanför förväntningarna för vad en säljare förväntas göra. Som han som skickade en grönlandspaddel med en kompis som ändå skulle köra till min stad eller som han som höll ett par (förbetalda) skidor i flera månader så att jag kunde tajma köpet med en fjällvandring. All kärlek till er :)

Jag prutar inte. Vare sig när jag säljer eller när jag köper.
Det skall vara rätt pris redan från början. Det spar tid.
De som försöker pruta har en annan kultur än jag har, Dom behöver jag inte handla med.
Jag säger inte att detta är rätt eller fel, det är bara så jag har växt upp.

En del människor gör sitt yttersta för att göra rätt för sig, andra anstränger sig för att inte göra rätt för sig.
Har man tur kan man avgöra vilken sorts människa man har att göra med.

/John

Ditt sätt att reposnera förutsätter att säljaren alltid sätter "rätt pris" - men det visar sig ju iofs för säljaren om denne satt ett för högt pris, då förblir vara osåld.
Jag är född i detta landet men har fått lära mig att pruta t ex på resor utomalands, det går att pruta även i svenska butiker med prislappar. Inledningsvis kändes det obekvämt men det går över.
Tycker jag priset är rimligt prutar jag inte men idag prutade jag 20% på blcoket och det blev affär då prylarna legat ute i över en månad utan att ha blivit sålda.
Jag delar inte din uppfattning om att pruat har att göra med att göra rätt för sig. I min värld är att göra rätt för sig att betala och leverera enligt vad man kommit överens om. Innan överenskommelse kan man diskutera pris, leveranssätt mm. SÅ är min uppfattning att många affärer görs upp, även professionelt. Lagen om offentlig upphandling är tex tvingande för stat och kommun där det ska bjudas och lägst som fyller kraven vinner.

/Patrik

Betalar du med VISA eller MasterCharge håller banken med försäkring, jag har gjort några hundra köp över åren och blivit lurad 2x, men en anmälan skriftlig till banken och jag fick åter mina utlägg.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Köpa kikare fågelskådning Utrustning allmänt 15
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg