Och ja, Magellans Topo+ är klart mer detaljerade än Garmins FriPro, även om vägåtergivningen är ett skämt på Topo+ (samma markering från skogsbilvägar till riksvägar).
Jag vet inte om det går med Magellans kartor men en finess med Garmins är att man genom s.k. TYP-filer kan definiera hur stigar, vägar och alla kartkomponenter skall se ut. Olika gps-modeller visar kartorna lite olika och dessutom vill man ju accentuera olika saker beroende på om man går till fots eller åker MC t.ex.
Mig veterligen går det inte som slutanvändare att typa om Magellans Topo+-kartor (åtminstone inget som redovisats här på Utsidan). Annars hade jag onekligen typat om vägarna rejält, så att bilvägarnas storleksskillnader framgår tydligt!
För övrigt är väl omtypningen av Garmins FriPro-kartor enbart möjlig på grund av att Garmins kartformat knäcktes för ett antal år sedan av ett antal hackers, som (med rätta) var direkt missnöjda med kartornas utseende. Det var ju bl.a. en hel del hacker-diskussioner här på Utsidan, om jag inte missminner mig. Omtypningen har väl aldrig sanktionerats utav Garmin?
Skulle jag typa om Garmins FriPro-kartor, skulle jag nog inte ge mig förrän den såg ut precis som originalet (Terrängkartan, 1:50 000). För det gör nämligen redan Magellans Topo+ (så när som på bilvägarna ).
/Niklas