Hej!
Jag funderar på att köpa längdskidor på nätet nu när det börjar vara vårrea och skulle vilja höra åsikter/erfarenheter om det.
Stämmer fästzonen som man får markerad efter vikt? Tips på handlare m.m.......
VH/Anders
VARNING - varning - VARNING - stooooor varning !!!!!!!!!
gå absolut inte på fabrikanternas uppgifter om spannet.
generellt är dessa satta med en betydligt lägre vikt än vad du faktiskt bör ha. dvs står det 60-70kg kan det mycket väl sluta med att en åkare på 85kg ska ha den skidan.
vissa undantag, bland tillverkarna, finns nog.
sen är det ju också avhängt med hur duktig åkare du är/kondition mm. tillhör du eliten stämmer den uppgivna vikten bättre.
däremot om det är en vikt som är utprovad av handlaren, kan det kanske fungera som ett bättre riktvärde. men samtidigt är min erfarenhet att "seriösa" handlare är emot detta, så då kanske även denna eventuella uppgift inte förtjänar att tas på så stort allvar..
min erfarenhet, dock väldigt begränsad, är att skidor av exakt samma modell, från samma tillverkare är hyfsade lika. (det är många som säger att det kan skilja rejält.)
om man inte bryr sig om carma, etik och inte har något samvete kan man ju belasta en seriös och serviceinriktad fysisk handlare och låta denna slita en halv timme med att gratis prova ut rätt skidor och sedan ljuga ihop någon historia och istället lägga ordern på nätet..
är du seriöst intresserad av och kommer att lägga tid på längdåkningen rekomenderar jag dig verkligen att besöka en "expert" butik och köpa din utrustning där.
jämfört med alla andra sportprylar är inte själva längdskidan, utslaget på tid den används inte speciellt dyr. oavsett rea eller inte.
när prylarna är inhandlade är ju inte sporten heller dyr. så totalt sett kanske man kan leva med att skidan blev någon hundring dyrare.