Köpa frinds i USA

Valutan gör ju att det är dåliga Camalotstider nu. Det har ju även slagit igenom på de svenska priserna tror jag.

vad ska man ha då?

Jag kollade på bananafingers nu och de verkar ju ha mycket bra priser jämfört med Addnature där jag har handlat det mesta av min utrustning. Jag tänkte nu köpa in mina första friends men blir ju lite osäker på vad som är bäst. Men jag undrar om det är någon som har en åsikt om black diamonds C3 i de minsta storlekarna jämfört med wild countrys zeros? Jag tänkte köpa C4 för de större storlekarna. Eller är det kanske t o m onödigt att köpa små storlekar. Jag tycker nog att det kan vara bra att ha iaf en som är riktigt liten.

£1=12.30kr http://www.forex.se/

Bananafingers
Camalot 0.5-3 (5st totalt)
£218,5 om köpt lösa = 2688,80kr men då tillkommer frakt. Lite oklart om man klarar sig på £8 (95kr) eller om det går upp till £22 (271kr).
2785kr eller 2961kr beroende på frakt.

Addnature
3795kr om köpt i set (4150kr om köpt lösa)

Northstar
4145kr om köpt lösa
(däremot tar de 2800kr för 1-4 vilket är helt ok)

Jag tycker att det är ett bra pris.
Min fråga kvarstår: någon som har erfarenhet av dem?

Jag kollade på bananafingers nu och de verkar ju ha mycket bra priser jämfört med Addnature där jag har handlat det mesta av min utrustning. Jag tänkte nu köpa in mina första friends men blir ju lite osäker på vad som är bäst. Men jag undrar om det är någon som har en åsikt om black diamonds C3 i de minsta storlekarna jämfört med wild countrys zeros? Jag tänkte köpa C4 för de större storlekarna. Eller är det kanske t o m onödigt att köpa små storlekar. Jag tycker nog att det kan vara bra att ha iaf en som är riktigt liten.

Det beror ju på vad och var du ska klättra...

Wild country vs Metolius vs Black diamond vs aliens när det gäller små friends är en ständig källa till diskussion. Jag tror inte du får något entydigt svar.

Den gula C3:an tycker jag annars är väldigt användbar. Likaså den röda. Mindre än så och du börjar närma dig aid-säkringar.

Personligen skulle jag säga: börja med C4 #1 .75 och 2 och komplettera sedan efterhand när du känner att en storlek (eller dubblett) fattas.

Bra sammanfattat av Gustav. Jag skulle rekommendera en camalot 0.5 också.

Mina åsikter om små kamsäkringar:
* Alien är jättebra på granit, men CCH har för stora kvalitetsproblem.

* För granit är Metolius sämre än Aliens (mindre kamvinkel= mindre spann), för kalksten och sandsten är Metolius bättre än Aliens (mindre kamvinkel= bättre fäste. Bra finish.

* BD C3 är fina men svårare än 4 kammars att lägga stadigt. Det är ett hål mellan gul c3 och camalot 0.5. Vill du ha ett rent BD-rack så måste du skaffa en camalot 0.4 också. De tål förmodligen inte särskilt många hårda fall i horisontella sprickor innan man måste byta ut dem.
Till skillnad från Gustav så har jag haft stor nytta av den gröna c3an för friklättring.

* Zeros har jag aldrig klättrat med. Ingen åsikt.

Bra sammanfattat av Gustav. Jag skulle rekommendera en camalot 0.5 också.
Tack :)
Jo C4 #0.5 var den andra kamsäkringen jag köpte personligen (efter #1), men med facit i hand skulle jag nog köpt en 0.75 om jag var tvungen att välja den ena storleken.
(varför? Jo med bara #1 och #.5 så får du ett litet glapp där den ena är för liten och den andra för stor. Då har du ödslat energi på att testa två kammar på ett ställe där ingen passar. Bättre då att ha en #1 och en #.75 och ibland få ge upp en placering efter att ha testat en kam.)

* BD C3 är fina men svårare än 4 kammars att lägga stadigt. Det är ett hål mellan gul c3 och camalot 0.5. Vill du ha ett rent BD-rack så måste du skaffa en camalot 0.4 också.
Jag har personligen en metolius master cam som utfyllnad där. Den känns bra, men blir av någon anledning ofta kvar på selen.

Till skillnad från Gustav så har jag haft stor nytta av den gröna c3an för friklättring.

Jo men så klättrar du en aning hårdare än jag också...

Tillägg:

Vad man skall köpa för första rack beror ju på var man klättrar mest. Det är bäst att specifiera detta noga när man frågar om råd.

Det finns ett överlapp mellan kilar och små friends. Är kravet att man får köpa högst 3 kamkilar så skulle jag välja BD #0.5, 0.75 och 1 eller #,75, #1 och #2 beroende på hemmaklippa. Ett mycket gott alternativ är att köpa WC Friend #1.5, #2 och #2.5 som första rack för att sedan komplementera med #1 och lite mindre friends vad tiden lider.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
niiiicke Köpa isskruv! Klättring allmänt 1
Brahmall Köpa klättergrepp Klättring allmänt 4
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Climba Köpa klättersele Klättring allmänt 19
Climba Köpa klätterrep Klättring allmänt 13
ekis Var köpa plattband? Klättring allmänt 10
hakan307 Var köpa Silent Partner Klättring allmänt 1
Karkkan Köpa av hangboard Klättring allmänt 26
Iggle När köpa en grigri? Klättring allmänt 26
Bloggomann Köpa gamla grejer? Klättring allmänt 23
apfaktor Köpa Aliens från spanien/Croatien??? Klättring allmänt 5
Bhappy Köpa La Sportiva Mythos i Sverige. Var? Klättring allmänt 1
steinar Köpa Alpinist og sula sko? Klättring allmänt 1
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
viktor_maiden Köpa från England Klättring allmänt 5
Gab83 Köpa klätterutrustning i Thailand Klättring allmänt 3
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
svenakela Nynäs kommun vill köpa Fituna, bilder eftersöks! Klättring allmänt 2
emmis_n Köpa grejer utomlands Klättring allmänt 1
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
avslutat medlemskap 1003 Skulle du våga köpa begagnad klätterutrustning? Klättring allmänt 21
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
acis köpa klätterskor runt örebro, Karlstad? Klättring allmänt 11
Massse köpa klätterskor från utlandet online Klättring allmänt 3
mo9jan Köpa enkelrep. Klättring allmänt 6
Heidenstam Köpa rep? Klättring allmänt 11
beone Var köpa Tunabergförare? Klättring allmänt 2
Same Köpa nytt rep. Klättring allmänt 12
ViVi köpa klättergrejjer Klättring allmänt 2
joelpap Köpa billigt i N.Y ? Klättring allmänt 3
duvillno Var köpa BD camalots billigast? Klättring allmänt 3
ptengvall Vart kan man köpa klätterfilmer? Klättring allmänt 2
Andersols Köpa tradutrustning. Var? Klättring allmänt 9
Vandrare Köpa halvrep, vilket? Klättring allmänt 4
Vandrare Lanex rep. Var köpa? Klättring allmänt 2
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
Vandrare Var kan man köpa C4-gummi (5.10)? Klättring allmänt 0
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
mikee Köpa grejer från sportextreme Klättring allmänt 2
Johan W Var köpa ROCKFAX's Mallorca guide? Klättring allmänt 0
Vad Köpa?? Klättring allmänt 1
Marvinj Boulderresa i Usa Klättring allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg