Tack för tipsen,
Vill göra rätt för mig och har svårt att se varför jag inte kan köpa bilder av en amatörfotograf som ändå gör ett bra jobb. Jag har kanske inte ett lika stort urval av fotografier som om man skulle vända sig till en blidbyrå, men jag ställer heller inte så höga krav på de bilder jag är ute efter. Varför skulle jag inte kunna betala en lite slant till en amatörfotograf och självklart skriva namnet på den personen som tagit bilden, istället för en mediabyrå?
Det är egentligen inte det som är den springande punkten.
Det är om det är någon som försörjer sig (eller har ambitionen att försörja sig) på sina bilder.
Lika väl som det skiljer sig om vem som håller upp dörren för en person, är det någon som är anstäld som personlig assistent eller liknande eller är det bara en medmänniska? Det sätter saken i två helt olika ljus.
I dagens läge har utbildade/erfaran fotografer lite svårt att värja sig i konkuransen mot "svensonfotografer" eller vad man ska kalla dem. För den ena tar det inte lång stund att plocka upp kameran och bara ta en bild medans för den andra kan det vara många timmar eller dagar (eller veckor) bakom bilden. Därmed inte sagt att den ena bilden nödvändigtvis är mycket bättre än dan andra...
...man kan likna det lite vid att köpa batterier. Köper man sina vanliga AA-batterier i matvaru butiken slipper man ta en extra vända förbi specialbuktiken och får dem kanske också lite billigare. Nackdelen är att om för många gör så går specialbutiken omkull och när man vill byta klockbatteri eller vill ha ett bateri till bilnycketl fjärrkontrollen så¨är det mycket jobbigare att få tag i proffesionell service.
Missförstå mig rätt nu...jag menar att du gärna ska använda bilder från mer eller mindre duktiga amatörer, det är bilden som ska stå i fokus när du väljer bild, men att ge någon 200 kr för att de bara tagit en bild sticker lite i ögonen på någon som verkligen jobbat för sina bilder.
Jag har sålt en hel svit om tiotalet bilder för 300 kr. Det är lite mer av en symbolisk summa enligt mig...men det handlar ju så klart om subjektiva avgöranden när det gäller det exakta priset.