Mi; sa:Nu kommer då nästa undran!
Köpa med karta eller inte?
Etrex legend har ju karta men hur får man tag på kartor till vettigt pris? Å är det nödvändigt till mitt behov? (känns inte helt nödvändigt just nu bättre att uppdatera sig senare OM man anser att man behöver)
Hur funkar tex. etrex venture på sjön?
Ska ha den till navigation (jaaa det fixar den) men även mäta hastighet på hur fort båten färdas (för det ska den väl fixa...)
Är den vettig eller ska man söka sig efter någon annan?
En med sjökort kanske?
Vilken modell ska man då satsa på?
Många frågor bliiire!
//Marie
Några synpunkter från en långfärdsskridskoåkare/skidåkare/paddlare mm.
Fart registrerar alla GPSer. Att navigera till en waypoint fixar alla GPSer.
Jag skulle själv inte kunna tänka mig att köpa en GPS utan kartor för det ger ett mervärde vid navigering både i dimma på sjön eller i fjällen respektive med cykel bil eller rullskridskor på vägnätet.
Jag tror att du har glädje av en kartGPS och elektronisk kompass om du geocatchar. (Jag geocachar inte själv men har låtit barnen leka med min svartvita Legend i trädgården, när man går långsamt blir det svårt att få en bra riktning mot en waypoint).
Då behöver du minst en begagnad svartvit Vista. Har du tur kanske du kan få en begagnad inklusive Friluftskartan och kanske sjökort för en 1500 - 2000 Kr eller så.
KartGPSer vinner på färgskärm, och färgskärm och kartor samt sjökort kostar en del.
Friluftskartan är ännu såpass ofullkomlig att du kan leva med svartvit skärm men med vägkartor eller sjökort så tror jag att du vinner mer i
läsbarhet och njutbarhet med färgskärm.
Antalet pixlar på skärmen skiljer inte så mycket mellan de olika bärbara Garmin-GPSerna.
Stirra dig inte blind på minnesstorleken. För dina ändamål så fungerar t ex en svartvit Legend med 8 MB men du får ladda ned nya kartor från datorn när du byter område.
Att GPSen har PC-kabel så att du kan spara och lägga färdspår på en elektronisk karta i datorn tycker jag är ett baskrav. Det klarar inte de allra enklaste modellerna som Geko 101.
60 modellerna och en del andra senare modeller lär vara överlägsna Etrexar och Gekos i skog.
Thure