Köpa 60CS på sportextreme.com?

Hej!

Jag funderar på att beställa en "Garmin GPSMAP 60 CS" från http://www.sportextreme.com. Men det står "European and UK version"? Hur funkar detta med kartor etc, har det någon betydelse om man köper den i sverige eller england etc egentligen? Jag vill ju inte ha en gps med bara språk och kartor över china t.ex så viktigaste frågan är om den fungerar Exakt lika bra (med språk, kartor m.m) som om man hade köpt den i sverige?

Är det en bra butik?

Ja, jag har sökt i forumet. :)

avslutad210712

Gäst
Varför inte köpa där det är lite billigare

Själv beställde jag från http://www.gpsdiscount.com för $465.38 INKLUSIVE frakt. Två timmar efter beställningen hittade jag http://getagps.com som var ännu billigare men sånt får man räkna med.

Beställde min på morgonen den 13/4 och enligt uppgift var den på arlanda i morse så jag bör ha den på onsdag. Återstår att se om jag åker på moms eller ej men ändå ett bättre köp än i Sverige.

Tack för tipset!

Föutom baskartan så är det alltså "samma" möjligheter på den där gps:en som om man hade köpt den i sverige, eller? ingen chinesiska med endast sateliter och kartor i hong-kong alltså? :)

avslutad210712

Gäst
Kollade själv här på utsidan ifall det skulle vara något strul men fick till svar att det bara är baskartan som skiljer och den är rätt ointressant för min del. Kommer att köra friluftskartan och sjökortet i första hand och det skall inte vara några problem. Men vänta till på onsdag-torsdag så kan jag ge säkra besked :)

Vad man eventuellt skall tänka på är att inte köpa laddare och batterier eftersom laddaren kanske inte passar i Sverige pga olika nätspänningar. Kan vara så att laddaren går att ställa om men jag köper sånt här i Sverige (läs Clas Ohlson).

Vad rätt grundkarta innebär

Köper man en GPSMAP60C(S) eller andra enheter med autorutt i enheten är möjligheten stor att man någon gång vill använda den funktionen och det kan man inte göra på en amerikansk grundkarta i Europa. Då måste man köpa och alltid ha kartan CitySelect Europe (eller annan karta med stöd för autorutt i GPS:en) laddad för HELA det område som rutten kan tänkas omfatta.

Framförallt när man använder kartor som Friluftskartan eller annan karta utan autoruttinformation är autorutt på grundkartan intressant då ruttberäkning i det fallet görs på den bakomliggande grundkartan trots att man tittar på t.ex. Friluftskartan.

En aspekt som ofta glöms bort är att när man färdas i områden för vilka det ännu inte finns detaljerat kartmaterial tillgängligt, t.ex. stora delar av Finland och forna östeuropa, är grundkartan det enda möjliga alternativet.

Därutöver är en korrekt grundkarta för den kontinent man använder den på bättre därför att man då kan se relevant information även när man zoomar ut. Detta har man nytta av när man behöver överblick eller t.ex. när man använder GPS:en ombord på flygplan.

Huruvida "rätt" grundkarta är värd prisskillnaden är naturligtvis individuellt men för egen del skulle jag inte drömma om att köpa en enhet som GPSMAP60 där minnet är ändligt med amerikansk grundkarta då det för mig skulle vara en alldeles för stor inskränkning i användandet.

När man nämner ovanstående brukar amerikaköpsförespråkarna invända att grundkartan inte fungerar för detaljnavigation och det är riktigt men det är heller inte tanken med den. Den fungerar utmärkt som komplement till detaljerade kartor i ovan nämnda fall och det är därför jag anser den värd merkostnaden.

I följande tråd finns exempel på folk som uttrycker förvåning respektive är allvarligt besvikna över att autorutt inte fungerar på fel grundkarta så fråga om ni är det minsta tveksamma över vad ovanstående innebär och tänk sedan noga igenom behovet innan köpet: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26013

Jag köpte min ännu billigare hos http://www.gpscity.com
Endast baskartan skiljer, men vem nöjer sig med en baskarta? Jag betalade $384,95
Den skickades den 14 febr 04 från Las Vegas och var här 20 febr 04
Allt funkade kanonbra. Moms och tull åker man på, men det ändå blir mycket billigare än att köpa här.

avslutad210712

Gäst
Dum fråga från en nybörjare på GPS

Vad är autorutt - gissar att det är att GPS'n talar om för mig var och när jag skall svänga (eller är jag som vanligt ute och svamlar nu...)

Om det är det så funderar jag på vad jag har för nytta av det i fjällen?

Eller är det något helt annat.

Nyfiken

Re: Dum fråga från en nybörjare på GPS

avslutad210712; sa:
Vad är autorutt - gissar att det är att GPS'n talar om för mig var och när jag skall svänga...
Ja den gör vägval och just den funktionen är sannolikt en viktig anledning för många att välja de här enheterna.
Förmodligen ingen alls om du inte transporterar dig dit i eget fordon men för dem som någon gång ibland färdas på vägar innebär det en liten revolution.

För den som inte bara planerar att använda sin GPS i obanad vildmark eller på sjön förtjänar det också att nämnas att kartmaterialet med vägar och gator är både billigare och av högre kvalitet än det som finns för andra ändamål.

Mepps; sa:
Hej!

Jag funderar på att beställa en "Garmin GPSMAP 60 CS" från http://www.sportextreme.com. Men det står "European and UK version"? Hur funkar detta med kartor etc, har det någon betydelse om man köper den i sverige eller england etc egentligen? Jag vill ju inte ha en gps med bara språk och kartor över china t.ex så viktigaste frågan är om den fungerar Exakt lika bra (med språk, kartor m.m) som om man hade köpt den i sverige?

Är det en bra butik?

Ja, jag har sökt i forumet. :)

Innebär inte "European and UK version" att baskartan även täcker Sverige? Det trodde iaf jag
följande är saxat från garmins hemsida:

"The Atlantic Autoroute basemap includes Europe, extreme western Russia, Africa, and the Middle East, and covers an area from N75 to S60 Latitude, W30 to E60 Longitude. Also included is a high-level worldwide map with political boundaries and major cities. "
[Ändrat av danhaa 2004-04-19 kl 21:51]

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Dum fråga från en nybörjare på GPS

PR; sa:
avslutad210712; sa:
Vad är autorutt - gissar att det är att GPS'n talar om för mig var och när jag skall svänga...
Ja den gör vägval och just den funktionen är sannolikt en viktig anledning för många att välja de här enheterna.
Förmodligen ingen alls om du inte transporterar dig dit i eget fordon men för dem som någon gång ibland färdas på vägar innebär det en liten revolution.

För den som inte bara planerar att använda sin GPS i obanad vildmark eller på sjön förtjänar det också att nämnas att kartmaterialet med vägar och gator är både billigare och av högre kvalitet än det som finns för andra ändamål.

Inser att det trots allt kan vara viktigt med vilken baskarta man har så man kanske skall fundera genom en eller två gånger innan man köper billigt i USA :)

För mina ändamål (just nu i alla fall) kommer det troligen att fungera *suck av lättnad*

Tack för svaret

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
idka Köpa gps Navigering 1
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
annokjell Köpa CN NT2008? Navigering 6
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
frostic Vart kan man köpa en världskarta? Navigering 2
Totteman Vad ska man köpa? Navigering 0
niking Microsoft vill köpa Garmin Navigering 9
Vandrare Var köpa cykelhållare Garmin 60? Navigering 5
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
melko Sjökort för västkusten i 60CSX - vad köpa? Navigering 3
lipstick köpa quest2 eller 60csx? Navigering 33
chlg70 Köpa 60 CSX i Singapore?? Navigering 3
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
SkogsCalle Garmin 60CSx finns nu att köpa i Sverige Navigering 9
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Ont Köpa GPSn Navigering 1
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
tommy_b Köpa GPS Navigering 11
niklaz Köpa från aspidshop.com Navigering 18
thoand Köpa Garmin från Spanien Navigering 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg