Vad rätt grundkarta innebär
Köper man en GPSMAP60C(S) eller andra enheter med autorutt i enheten är möjligheten stor att man någon gång vill använda den funktionen och det kan man inte göra på en amerikansk grundkarta i Europa. Då måste man köpa och alltid ha kartan CitySelect Europe (eller annan karta med stöd för autorutt i GPS:en) laddad för
HELA det område som rutten kan tänkas omfatta.
Framförallt när man använder kartor som Friluftskartan eller annan karta utan autoruttinformation är autorutt på grundkartan intressant då ruttberäkning i det fallet görs på den bakomliggande grundkartan trots att man tittar på t.ex. Friluftskartan.
En aspekt som ofta glöms bort är att när man färdas i områden för vilka det ännu inte finns detaljerat kartmaterial tillgängligt, t.ex. stora delar av Finland och forna östeuropa, är grundkartan det enda möjliga alternativet.
Därutöver är en korrekt grundkarta för den kontinent man använder den på bättre därför att man då kan se relevant information även när man zoomar ut. Detta har man nytta av när man behöver överblick eller t.ex. när man använder GPS:en ombord på flygplan.
Huruvida "rätt" grundkarta är värd prisskillnaden är naturligtvis individuellt men för egen del skulle jag inte drömma om att köpa en enhet som GPSMAP60 där minnet är ändligt med amerikansk grundkarta då det för mig skulle vara en alldeles för stor inskränkning i användandet.
När man nämner ovanstående brukar amerikaköpsförespråkarna invända att grundkartan inte fungerar för detaljnavigation och det är riktigt men det är heller inte tanken med den. Den fungerar utmärkt som komplement till detaljerade kartor i ovan nämnda fall och det är därför jag anser den värd merkostnaden.
I följande tråd finns exempel på folk som uttrycker förvåning respektive är allvarligt besvikna över att autorutt inte fungerar på fel grundkarta så fråga om ni är det minsta tveksamma över vad ovanstående innebär och tänk sedan noga igenom behovet innan köpet:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26013