Problemet som jag ser det är att klimatet har varierat oerhört under jordklotets hela existens. Historiskt har människosläktet upplevt klimatförändringar som får dagens *eventuella* förändringar (dessa är enligt vissa forskare långt ifrån säkerställda) att verka som ingenting...
Men vi vet inte vad som har orsakat dessa förändringar. Det finns ett antal teorier, men tyvärr ingen allmängiltig förklaringsmodell.
Hur vet vi, om det är en förändring på gång, att den förändringen inte är lika naturligt betingad som tidigare klimatförändringar..?
För att kunna hävda att det är människan som påverkar klimatet denna gång måste vi i rimlighetens namn först kunna slå fast att det inte rör sig om sådana faktorer som har utlöst tidigare klimatförändringar. Men vi vet ju inte vad som har utlöst tidigare klimatförändringar...det finns olika teorier...
Själv lutar jag åt att det vi nu ser är ett bra exempel på när ett vetenskapligt paradigm stenhårt växer sig fast. Särskilt när starka politikerkrafter blandar sig i och påverkar genom att skapa opinion. Men kanske har jag fel, vem vet...
Som jag ser det finns det två faror med skräckpropaganda:
Fara 1 är konkret och innebär att vi satsar resurser på helt fel saker. Kanske är det så att klimatet ändras men att vi inte alls har med saken att göra. Det betyder att vi förlorar både tid och resurser utan att uppnå något värdefullt.
Fara 2 är att vetenskapen upphör att vara vetenskap när energin inte längre läggs på att vederlägga teorier utan istället skydda dem mot angrepp. Det senare kan vara frestande om man får stora anslag och upplever sig ha stöd från politisk opinion...
Häls,
//J
Var och en bär med sig sina kunskaper och drar sedan en slutsats av vad man tror/vet, låt mig få berätta en liten historia !
Två personer möttes vid ett bord varav den ena tar fram ett föremål och lägger på bordet !
- Detta är ett äpple !
-Hur vet du det och vem har sagt det ?
-Det vet alla att det är, är du dum, det ser du väl, är du blind ?
-Bara för att någon har sagt åt dig att det är ett äpple så drar du slutsatsen att det är ett äpple ?
Och så kan diskussionen pågå i all oändlighet !
Bakom varje kunskap kan man också sätta en gud och då blir allt helt plötsligt mycket komplicerat !