Fundera också över utväxlingen när du köper cykel. Idag finns det flera alternativ för utväxling fram: Traditionellt 2-delat vevparti (ofta 53/39), kompakt (ofta 50/34) eller trippelvevar (ofta 52/39/30).
Det traditionella vevpartiet är egentligen anpassat för tävlingscyklister som mest använder det stora drevet, och går ner på det lilla bara vid kraftigare motlut. För att detta skall fungera bra bör man vara vältränad och ligga på snitthastigheter runt 35 eller mer. De flesta motionärer ligger snarare i intervallet 25-30 km/h i snitt på längre rundor, och då använder man mest det lilla drevet. Är man inte så stark uppför kan det då vara problem att få till tillräckligt lätta växlar för rejäla backar.
Kompakt är ett sätt att få till lägre lägstaväxlar, och fungerar bra om man oftast ligger och kör på stora drevet. För motionärer kan det ofta bli lite fel, eftersom det stora drevet är för stort, och det lilla är för litet vid flackåkning. En fördel med kompakt är att man kan byta det lilla drevet mot ett traditionellt 39-drev om man inte trivs med kompaktlösningen.
Trippelvevar är inte så vanligt, men ger ett mer flexibelt växelsystem och passar ofta bra för motionärer. Mittendrevet passar bra till flackkörning, och det lilla ger låga växlar uppför. Det stora drevet är bra utför och i medvind. Nackdelarna med trippel är lite större avstånd mellan fötterna, lite dyrare och lite tyngre. Många tycker också att cykeln får ett icke önskvärt "moutainbike-utseende".
De grova dragen i utväxlingen väljer man med vevpartiet, för finliret kan man laborera med olika kassetter.
Köper man sin första cykel kan det vara svårt att veta vilken utväxling man skall ha. Själv testade jag flera olika innan jag kom fram till en lösning som passade mig.