Köp av pendlarhoj, tips?

Mmmm, ska man köpa en Kona pendlarhoj, så vore väl Jake The Snake el. Major Jake att föredra!

Min pendlarhoj, Nox Crossfire, med skivor:
DSC_03200002.JPG

Då vet vi att Håkan har intresse och lön för att handla en cykel för modiga 16000 kr.

Jag tycker det är sjukt mycket pengar för en cykel att ta sig till och från jobbet.

Dyr cykel

lägger jag på nöjeskontot.

Avskrivningen kan vara lång och ur hälsosynpunkt är det en investering.

Skivbromsar kan minska underhållet speciellt om cykeln nyttjas året runt och på det sättet bli en investering i tid.

Begagnad racer är annars ett prisvärt alternativ.

Thure

räkna hem

att räkna hem en cyckel går fort. har räknat lite och min bil kostar mig ca 25:- /mil 2 mil till jobbet
ger 100kr att köra till jobbet var dag behöver inte cyckla särskilt många gånger för att räkna hem 10000:- bara 100 arbetsdagar så är den betald och en bra cyckel har man i ett par år så det är peanuts i sammanhanget. De flesta betalar mer i försäkring på bilen på ett år än vad de lägger på en cykel. Att snåla på cyckeln och andra motionsrelaterade prylar man köper är fel ände att spara. spara kan man göra på andra grejor.

En nackdel med

dyr cykel är stöldrisken.

Personligen så låser jag in mina respektive pendlarcyklar på tjänsterummet efter en del skadegörelse när jag parkerat cykel utanför arbetsplatsen.

Thure

jo jag har min cykel inne oxå det finns allt för många idioter i världen tyvärr. men du förstår vad jag menar folk är berädda att lägga ofantliga summor på sin bil. jag köpte vad jag tyckte en billig bil för 2 år sedan. den har på den tiden kostat mig 70000 i ren värdeminskning 20000 i försäkring 10 000 i service och så lite skatt och så en massa bensin. men sedan tvekar man att lägga 3-5000 extra för en cykel man vill ha.

Jag räknar alltid så att saker jag använder mycket får kosta. Om jag köper det jag vill ha och som känns kul så kommer jag att använda det mer och med glädje och om jag inte gör det kommer jag gräma mig så länge jag äger prylen. Därmed inte sagt att man alltid skall ha det dyraste men jag brukar alltid titta på vad jag borde köpa och som skulle räcka och så går jag upp en klass då blir man oftast inte besviken varken på sig själv eller på prylen i fråga.

Då vet vi att Håkan har intresse och lön för att handla en cykel för modiga 16000 kr.

Jag tycker det är sjukt mycket pengar för en cykel att ta sig till och från jobbet.
Vad som sunt och sjukt är ju en relativ fråga... ;)

Den där cykeln kostade några tusingar mindre än 16000... och det tycker jag är rimligt (=sunt).

Räknar jag (enbart) den insparade bensinen för de senaste årens cykelpendlande, så är den här hojen redan betald...

Cykeln används dessutom inte enbart som pendlarhoj, utan kommer att användas som landsvägsträningshoj på vintern samt ibland tas ut och rastas i terrängen.

Det var många kloka inlägg och jag håller med många.
Man räknar hem en cykel för 10000-15000 snabbt om man ställer det mot en bil.
Min tanke var mer att en cykel för dessa summor om man ska hoja till och från jobbet verkar vara rätt mycket pengar.
Hur mycket mer pendlarhoj får jag egentligen? Dom andra cyklarna som nämnts är ju bra mycket billigare.

Om man ska jämföra med bilar så hade jag blivit lite putt om någon kommit med rådet att jag skulle köpa en Porsche som pendlarbil istället för en Passat DL eller annan mer rimlig bil som pendlarbil.

Annars är ju "tänket" bra att man ska ha bra saker som man kan lita på vad det gäller form och funktion.

Ska du seriöst "räkna hem" en cykel för 10000 jämfört med en för 3000 (exempelvis) så kan du ju inte bara räkna hur mycket bensin/bussbiljetter du får för 10000, utan du får fundera på hur mycket du sparar varje dag du tar cykel istället för vad du annars skulle åkt och multiplicera med hur mycket oftare du ids cykla med finhojen jämfört med den billigare.

För min del kan jag bara säga att det är roligare att cykla till jobbet med en bättre cykel. Det leder till att jag cyklar lite oftare än jag annars skulle gjort.
Men även med en lite tråkigare cykel så hade jag för det mesta cyklat ändå... så en hel del av kostnaden får allt räknas till nöjeskontot.

absolut handlar det om att det är roligare med bättre grejor och att det leder till att man använder cyckeln eller vad det är mer. Har man ett jäkligt bra och dyrt regnställ så kan man ju inte sitta inne bara för att det regnar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg