Kan ju konstatera att VKV Offshore och Seayak är, i mina ögon, två väldigt olika kajaker, och även om användningsområdet kan överlappa en del så skiljer det också en del.
Beträffande provpaddling så har jag också en reflektion:
Vid provpaddling får man en hyfsad allmän känsla av kanoten. När det gäller hanterbarheten kanske det är det första man "känner av". Lite vågor är inte fel vid provpaddlingen, eftersom det är nåt som påverkar kajaker ganska olika.
Begränsningen är dock att man alltid "vänjer sig" vid ganska olika kajaker efter ett tag, och möjligen innebär det också att man omvärderar dem rätt rejält. Det sker dock efter ett antal turer och mil.
Man får vidare vid en provpaddling bra möjlighet att kolla luckor, och allmänt utförande och detaljer.
Man kan se om man sitter hyfsat bekvämt i sittbrunnen - men ska man känna om sitsen funkar så krävs i princip en provtur på mer än en mil, åtminstone.
Det som antaglien är svårast att utvärdera är dock hur lättdriven kajaken är. Det är den nämligen i varierande grad beroende på vilken hastighet man verkligen håller; och den mest intressanta hastigheten är väl den man håller under långturer, då man är mest beroende av sin uthållighet.
Att känna hur lättdriven en kajak är under en kort provtur blir väldigt lätt subjektivt. Dels har man inte koll på hastigheten, och dels har man inte koll på den egna ansträngningens nivå. GPS är en fördel, den hjälper åtminstone mot subjektiviteten i hastigheten. Många kajaker kan nämligen ge mer fartkänsla beroeden på att de "sätter sig" mer när farten ökar, eller bildar tydligare vågor. Detta är ju i grunden negativt, och bromsar - även om man kanske uppfattar det som att farten skulle vara högre.
Mitt inlägg tenderar dessvärre kanske att göra provpaddlingen svårare, snarare än lättare - men jag vill bara peka på begränsningarna med en kort provpaddling.