EKA W-11 tror jag en modell hette, som såg relativt intressant ut. Men det var lite Lapplander-syndrom över den, ser jag.
Sedan såg jag att Benchmade var mest fällknivar.
Buck hittade jag knappt något av.
Becker såg jag något lovande av häromdagen, ska försöka leta på det igen.
Och för att bumpa en fråga:
Jag har nämligen sett otalet 300-kronorsknivar som sett riktigt fina ut, tänkte att kanske kan de användas som ett alternativ till Mora. De har dock varit tillverkade i 420-stål.
Jag tror att både Frosts och EKA har tjuvkikat på varandras modeller
. Jag tycker dock inte att EKA Nordic W-11 är speciellt lik en Frosts Lapplander.
Jag har själv en EKA Nordic H8 och en Lapplander 90 och det finns verkligen ingen likhet där.
Buck har sina Alpha, Buckhunter och Vanguardknivar. Benchmade har en del fastbladare av intresse, t ex Nimravus.
Becker, Ontario, Strider, Fehrmann, Kershaw, Swamp Rat, Busse osv har sina modeller som är helt OK.
420 är en typ av stål, inte så mycket en specifik sådan. T ex finns det 420J2, 420J, 420HC, 425M och så vidare. Den överlägset bästa är 420HC i Buck's utförande. Det beror på att vämebehandlingen övervakas av den bäste ingenjören på området: Paul Bos.
De klassiska Buckmodellerna 110 och 112 är tillverkade i detta stål. Jag har två sådana plus en i CPM154. Frågan är vilket stål som är bäst av dessa stål, trots att det på pappret bör vara CPM-stålet. Allt beror på vad man använder kniven till.
~Paul~