Köldskador...

Re: Nu är vi inne på rätt spår igen

Hur frostskador läker och har läkt är av stort intresse, speciellt nu när jag sitter där... så det hör jag gärna fler komentarer...

Om jag inte minns helt fel är sjukhuset i kiruna världsledande av behandling av kylskador. Fick höra en del skräckexempel på klättrare och liknade i alperna som fick amputera både det ena och det andra för att sjukhusen i tyskland inte håll samma kvalitet som Kiruna på denna område.

Förfrysning

jag är precis hemkommen från Öppet spår och i år var det riktigt kallt i början (-27 på kallaste stället enligt utsago. jag tycker det låter lite väl kallt eftersom det var -18 i starten). Under loppet kände jag att det ömmade lite i ena kinden. Mina upptiningsförsök visade sig vara förgöves och efter duschen så svullnade ett 3x3 sm stort område upp. så här en dag efteråt är kinden fortfarande lite svullen och partiet i mitten är lite rött. jag har även lite nedsatt känsel. Jag antar att det enda jag kan göra är att vänta på att det ska läka. Problemet är att det kommer att vara lättare att göra samma sak igen.

Min fråga är om det är någon som har något tips på hur man skyddar en kind i fortsättningen. På vinter tur kan man ju bara dra igen G-jackan och på så sätt skydda kinden. men om man däremot kör något lopp så kommer kondensen från utandningsluften omöjliggöra att ha en halsduk som skydd över mun och kind. kan man tejpa eller kommer det bara att binda fukt och utsätta kinden för ännu mer kyla?

Re: Förfrysning

nippon; sa:
Min fråga är om det är någon som har något tips på hur man skyddar en kind i fortsättningen. På vinter tur kan man ju bara dra igen G-jackan och på så sätt skydda kinden. men om man däremot kör något lopp så kommer kondensen från utandningsluften omöjliggöra att ha en halsduk som skydd över mun och kind. kan man tejpa eller kommer det bara att binda fukt och utsätta kinden för ännu mer kyla?

Jag tejpade kinderna och näsan på Vasaloppet för något år sedan när det var runt -20. Har sett de som kör Världkuppen göra likadant. Det fungerarde bra för mig iallafall. Sedan finns det numera balaklava-luvor (rånarluvor) i syntet-material ,som inte binder fukten, som fungerar bra att åka med.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg