köksgas

Biltemagas

Har räckt för matlagning för oss två onsdag lunch tom söndag middag,då det inte räckte till kaffet efter maten.
I plusgrader,men ofta på både 900 och 12-1300meters höjd.
Kokar upp vatten och mat som får stå och dra,alltid två pannor (Trangia 27) till middagen.
Och halva priset mot gråa primusburkar...

Observera att gastuberna är farligt avfall och INTE skall i metallförpackningar (om du inte punkterar tuben när den är slut).
Anders
Vad är det som gör tuben till farligt avfall?
Läser man http://www.ftiab.se/hushall/sortera/sorteringao.4.405877db1168b3d892a8000871.html
står det "Sprayburk, metall" -> Metallförpackning
Som jag tolkar det används butan/propan som drivgas i vanliga sprayflaskor och det skulle i så fall vara bättre för förpackningsinsamlingen att få in en gasbehållare än en flaska med rakskum.

Bombvarning

Vad är det som gör tuben till farligt avfall?
Läser man http://www.ftiab.se/hushall/sortera/sorteringao.4.405877db1168b3d892a8000871.html
står det "Sprayburk, metall" -> Metallförpackning
Som jag tolkar det används butan/propan som drivgas i vanliga sprayflaskor och det skulle i så fall vara bättre för förpackningsinsamlingen att få in en gasbehållare än en flaska med rakskum.

Innehållet är en liten bomb! Därav klassningen. Punkterad är den ofarlig. Men felaktig punktering kan vara farlig.
//J

Är i så fall inte alla sprayburkar av metall "bomber"? Det är ju tryckkärl med en blandning av butan/propan som drivgas. Jag fattar inte vad det gör för skillnad mellan en ren gastub för gaskök och en där det är hårstylingprodukter tillsammans med exakt samma gasblandning.

Inget problem för de ventilösa behållarna

Jag har kört med de ventillösa behållarna i rätt många år med adapter. En poäng med dem är att man vet när de är helt tomma, dvs när man tagit bort adaptern. Då kan de med gott samvete sorteras som metallförpackningar.

/Tommy

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg