Köksbygge

Re: Aluskruv

kottar; sa:
Jag gjorde en photon-stove i vintras man lyckades aldrig hitta en skruv i aluminium till påfyllnadshålet. Är det någon som har ett tips.

På mina första försök körde jag med en helt vanlig plåtskryv. Man ska inte skruva in den hela vägen utan bara så långt att "gängan" tätar.

Senare köpte jag mutternitar och körde med en vanlig liten M4 insexskruv (men det var lite svårt att få grepp om den med fingrarna).

Mina första försök limmade jag med araldit. Det funkade tills jag hade i för lite sprit och för mycket förvärmning (då började det brinna). Men den verkar dessutom smälta av värmen i kombination med spriten.

På Micro hittade jag nån slags packningsmassa som hette Gul (och var gul) men den var väldigt trögflytande och verkar inte heller stelna helt. Men den har funkat i alla fall, lite svår att få på plats bara.

Efter att ha läst om "proffsens" erfarenheter (Brasslite-Aron och Sgt R0ck bl.a.) konstaterade jag att Photon stove inte är så himla bra som den verkar. En vanlig simpel Pepsi-stove är enklare att tillverka, enklare att tända och har inte märkbart sämre verkningsgrad. Den har dock lite lägre effekt (men för mig för det inget om det tar 7 minuter för vattnet att koka istället för 4, särskilt inte om det går åt lika mycket eller rentav mindre sprit).
 
Jeg har gjort nogra pepsican stoves, och best funker den som ser ut som en trangia, like høg som vid i center. vikt 16 gram.
Tapet med alutape från Biltema.

dsk
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg