Köksbygge

Är det någon som vet om epoxyt J-B Weld, eller motsvarande, finns att få tag på i Sverige?

J-B Weld är en tvåkomponents kemisk metall som tål temperaturer upp till 260 grader C. Här finns en produktbeskrivning: http://www.j-bweld.com/coldweld.html

Har själv letat lite i Plastic Paddings och Loctites sortiment, men har inte hittat något som tål högre värme än 120C tror jag.

/Martin
 
Jag har inte hittat det från nån svensk återförsäljare, tror dock att det fanns nån i Danmark eller Norge om jag inte minns fel efter mitt letande.

I de flesta fall är det dock overkill, jag konstaterade att min photon stove funkade alldeles utmärkt med vanlig Araldit till dess att jag råkade ha för mycket förvärmning och för lite sprit i själva brännaren. Precis som vatten i en gryta hindrar den från att bli mycket varmare än 100 grader så kommer spriten i brännaren att göra att den inte blir så mycket varmare.
 
Jag byggde ett Pepsi-kök(päroncider-pepsihybrid) och använde Plastic Padding Repair Extreme. Det ska tåla 120C. Upplever dock att limmet "torkar ut" under eldning och blir sprött efter detta. Ska pröva Araldit eller Plastic Paddings Kemisk Metall. Får se hur det går. Tack för hjälpen.

/Martin
 
Kolla Mekonomen

Kolla någon affär som säljer bilgrejor. Jag köpte något lim som jag inte minns namnet på hos Mekonomen. Vad jag minns skulle det klara minst 180 grader. Det finns flera olika produkter som är till för att limma avgassystem och andra delar av en bil som blir rejält varma.
 
Pepsi-stove?

Låter som att du hittat ett vettigt användningsområde för "de försvunna PET-flaskorna". Men vad är det du byggt? Vore roligt med lite bilder!

/A.
 
m4rt1n_a; sa:
Testade med Plastic Paddings Kemiska Metall i mitt Pepsi-stove. Inga problem.

/Martin

Byggde därefter ett Photon-stove (kokar 450g 6-gradigt H2O på 4:20(m:s) med 17,2g T-röd) som funkar bra.
Men, efter ett antal koktimmar och hantering av brännaren började den kemiska metallen torka och därmed "spränga" sig loss. Hittade två tuber Casco Araldit, får se om det fungerar bättre.

/Martin
 
Japp
även på tillverkarens hemsida uppger de 120 grader.
Får väll skylla på att samma tryckfel även återfanns i katalogen. (Var väll för bra för att vara sant med 1200 grader :) järn vid den temperaturen är ju helt vitt och kan ju tända eld på det mesta, antagligen skulle väll limmet brinna upp i ett enda fräs :) )


Clas Ohson sälger ju något de kallar flytande silikonpackning som uppges klara 260 grader och dessutom tryck (hoppas det inte är tryckfel igen :) ) det borde ju gå att använda. (Tror jag använde något dylikt till att täta en moppe där packningar saknades en gång i tiden)

Jag har tidigare provat limma med motorfärg fördelen är väll att fogarna blir rätt snygga, nackdelen är att utfyllnadsegenskaperna är lika med noll. Än så länge verkar dock det funka bra till att limma ihop två halvor med varandra där fästytan blir stor.
 
Aluskruv

Jag gjorde en photon-stove i vintras man lyckades aldrig hitta en skruv i aluminium till påfyllnadshålet. Är det någon som har ett tips.

Mvh Harald Eriksson
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg