Köksbränsle i Europa

Hej!
Jag ska vandra/lifta ner till Sydeuropa nu i oktober till dec.
Vilket bränsle är generellt lättast att få tag på där ute? Man lever ju på sitt friluftskök så pass mycket så känns som en viktig detalj.
Och vilket kök är således bäst att medtaga på denna tur?

bränsle

Hej!
Jag ska vandra/lifta ner till Sydeuropa nu i oktober till dec.
Vilket bränsle är generellt lättast att få tag på där ute? Man lever ju på sitt friluftskök så pass mycket så känns som en viktig detalj.
Och vilket kök är således bäst att medtaga på denna tur?

Jag har inget svar men är nyfiken på vad DU får för svar. Jag tänker mig nog att åka ut och cykla i Europa och kommer att envisas med att ta med mitt kära Trangia 27. Hoppas jag kan använda min gasbrännare, men kanske måste jag köpa en M-F brännare. Kanske får jag svar här

men med fotogen måste man ha en MF-kök och köket blir automagiskt lite tyngre iom. flaska och pump mm. och kanske strul i flygplats om man nu skall åka med sådant om det inte är ordentligt tömt och rengjort till helt luktfri nivå

tror det är enklast med gaskök som tidigare nämnt och med nämnda adaptrar så bör man hitta campinggasol i någon form var man än är.

Om du får för dig att åka ända ner till Turkiet så finns det inte mkt gas att få tag i men Italien och Frankrike så klarar du dig bra med gas och adaptrar.

Vedkök kan vara ett alternativ, men det är väldigt långt ifrån bekvämligheten som gas ger.

Gaskök, ja om du vet att du ska till länder där det finns gas. Är du minsta osäker så hade jag tagit ett multifuel/bensin-køk...
Jag har vid tidigare resor i Europa både provat gas och andra ggr bensin. Jag kände mig tryggast med bensinkøket... Mitt äldsta Optimus Nova (har 3 :) ) som jag normalt kør på kemiskt ren bensin eller akrylatbensin, kør jag många ggr på 95-blyfri utomlands och det finns alltid att få tag på. I tillägg är jag mkt bekant med det köket efter flera års bruk.

I Malawi 2009/2010 (sydøstra Afrika) valde jag återigen mitt Nova. Det hade nog varit mkt svårt att finna gas där...Och användning för köket fick jag, på många turer, och många ggr i staden där jag var stationerad (Lilongwe) eftersom vi hade 2 strömavbrott på schema /vecka + x antal oplanerade. Hade dock "fuel shortage" under 2 månader...men ett par liter bensin räcker ju länge..

Nu skrev ju Joseph87 "Jag ska vandra/lifta ner till Sydeuropa nu i oktober till dec." och trådens rubrik är "Köksbränsle i Europa" - så jag misstänker att han nog hittar någon form av camping/köksgas i nästan varenda butik han letar i. ( Och såvitt jag minns så ligger varken Turkiet eller Malawi i Europa? ;) )

Här i Fonduens förlovade hemland har du inga problem att få tag i "Brennsprit", finns överallt.
Enligt min ganska begränsade erfarenhet av Schweiziska campingplatser säljs det där nästan enbart gas och inte så mycket brännsprit.

Nu skrev ju Joseph87 "Jag ska vandra/lifta ner till Sydeuropa nu i oktober till dec." och trådens rubrik är "Köksbränsle i Europa" - så jag misstänker att han nog hittar någon form av camping/köksgas i nästan varenda butik han letar i. ( Och såvitt jag minns så ligger varken Turkiet eller Malawi i Europa? ;) )

Då minns du helt rätt vad gäller Malawi, och nästan helt rätt när det gäller Turkiet. En del av Turkiet ligger faktiskt i Europa.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
viktro E85 som köksbränsle Kök och brännare 4
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg