Lite omöjliga frågor till er experter, jag väljer mellan tre olika kajaker.
Reval RS: 555cm x 53 cm. (Ni vet de där från Talin)
Kodiak: 518 x 59 cm.
Seayak: 490 x 58
Vad jag önskar är en lättdriven och relativt snabb långfärdskajak till en rimlig peng som samtidigt kan fungera som motionsredskap(jag menar "fungera").
Jag är ca 180 och väger 85-90kg.
Reval bör väl ha förutsättningarna för att vara riktigt snabb men är kanske lite trög i lägre farter,har jag rätt?
Kodiak och Seayak är väl rätt likvärdiga så min primära fråga är: Räcker Seayak för mig om jag vill använda den för lite längre turer eller skall jag välja Kodiak? Är lite rädd att den blir "klumpig"..
Sist men inte minst.. Kodiak/Seayak V.s Reval vad skall man välja..dvs utifrån perspektivet lättdriven/snabb/långfärd. Kvalite, initial stabilitet, kan jag själv räkna ut
Tacksam för alla typer av svar/erfarenheter..
Oj glömde nästan..jag paddlar mest kust/hav..och tillhör gruppen "glad amatör"
[Ändrat av Biped 2006-05-20 kl 20:04]
Reval RS: 555cm x 53 cm. (Ni vet de där från Talin)
Kodiak: 518 x 59 cm.
Seayak: 490 x 58
Vad jag önskar är en lättdriven och relativt snabb långfärdskajak till en rimlig peng som samtidigt kan fungera som motionsredskap(jag menar "fungera").
Jag är ca 180 och väger 85-90kg.
Reval bör väl ha förutsättningarna för att vara riktigt snabb men är kanske lite trög i lägre farter,har jag rätt?
Kodiak och Seayak är väl rätt likvärdiga så min primära fråga är: Räcker Seayak för mig om jag vill använda den för lite längre turer eller skall jag välja Kodiak? Är lite rädd att den blir "klumpig"..
Sist men inte minst.. Kodiak/Seayak V.s Reval vad skall man välja..dvs utifrån perspektivet lättdriven/snabb/långfärd. Kvalite, initial stabilitet, kan jag själv räkna ut
Tacksam för alla typer av svar/erfarenheter..
Oj glömde nästan..jag paddlar mest kust/hav..och tillhör gruppen "glad amatör"
[Ändrat av Biped 2006-05-20 kl 20:04]