Knyta egna stegar och daisychains

Nu blir det till att köra med symaskin iaf. Tänkte mig 160-170cm långa eftersom det är vad mina nylonslingor räcker till som jag knutit dem nu, med typ 7 steg ca 20cm breda. Låter det som bra plan?

Var hittar jag lämpliga alu-rör? Räcker det att ha ett högst upp eller bör jag även sätta ett längst ner?

langst upp racker. Leta upp lite bilder pa yates big wall ladder aider och studera, den har http://www.supertopo.com/r/Yates-Big-Wall-Ladder Det ar den basta aidern pa marknaden idag. Om du gor 170 cm langa blir 6 steg nog bast, annars ar det risk att dom kommer valdigt nara varandra. Kopiera matten pa yates sa har du en valdigt bra bas att utga fran. Glom inte en grab loop bara, helst fullstyrka om du kan hitta en eller knyter en kort slinga

Jag tror utan vidare att det går bra att sy själv.
Jag har i ett annat syfte provat att sy en slinga själv. Av trådarna jag hade hemma var det bara en som verkade lite starkare, och den tog slut. Detta gav en slinga som var sydd med mindre än hälften så många stygn jag annars hade kunna göra. (Jag ställde maskinen i läget för att sy knapphål.)

Vid provdragning idag, där slingan sattes mellan en tillförlitlig våg i en travers, och vidare ned till en stropp kopplad till vår dieseltruck, så kom vågen upp i drygt 1 100 kg, innan sömmarna gick upp.

Så detta hade ju funkat utmärkt för stegar.

Sen gäller det förstås att hålla reda på vilka sydda prylar som du hänger på med ditt liv - eller om det bara är kroppsvikten. En hemsydd daisy som enda koppling mellan dig och säkerheten är förstås ingen hit, om du nu inte syr med lite bättre koll än vad jag gjorde.

Detta gav en slinga som var sydd med mindre än hälften så många stygn jag annars hade kunna göra. (Jag ställde maskinen i läget för att sy knapphål.)

Vid provdragning idag, där slingan sattes mellan en tillförlitlig våg i en travers, och vidare ned till en stropp kopplad till vår dieseltruck, så kom vågen upp i drygt 1 100 kg, innan sömmarna gick upp.
Vilken störtskön övergång. Från sittandes vid symaskinen och förklara sömstorlekar till i nästa mening sitta i en dieseltruck och försöka dra sönder saker. :)

Jag måste hålla med danielfurudal! Jag har oxå ett par hemgjorda stegar och dom smiskar stjärt med mina bd. Jag tog helt vanligt enketl nylonband 30 mm brett. Gjorde ett u av det och satte i stegen efter dom mått jag ville ha. Lämnade in det till en skomakare som sydde ihop det för en hundring. För att får stegen bra så klippte jag plastbitar av pet flasor som jag vek runt stegen och så ett par varv silvertejp på det, vips dom bästa stegar jag provat :) (jag har använt dom i snart 10 års tid nu)

Tog ganska mycket tid till action. Nu kan jag i alla fall posta en lite otydlig bild på de otestade stegarna som jag precis sytt ihop. Olika längd också :) Hoppas att de går att använda i alla fall.

Bilagor

• IMG_1418.jpg
    IMG_1418.jpg
    121.6 KB · Visningar: 265
Ser ju riktigt bra ut! lite skarp vinkel från alu röret till ögglan kanske men de funkar säkert, håll koll så att röret inte sliter för mycket på slingan bara.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Michel.B Pressa egna copper- & aluheads Alpin / Bigwall 12
monkeyboy Beal A8 stegar Alpin / Bigwall 0
chrille_krokodil Stegar Alpin / Bigwall 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg