Du har rätt. My bad. F'låt.
Så istället för att sura, ställer jag följande frågor:
Ska du laga mat till många? Och i så fall hur många?
Ska kniven användas även till annat (tälja grillpinnar, jaga björn)? I så fall till vad?
Är vikten viktig?
Jag tänker så här: Ska du laga mat till många, och hacka mycket grönsaker eller så, behöver du en lite större kniv, helst där du slipper få fingrarna i kläm när du hackar. Ett visst avstånd, alltså, mellan den förlängda eggen och skaftet (om du förstår hur jag menar), så som kockknivar är utformade.
För matlagning är det också en fördel om godset inte är alltför tjockt, för då far morotsbitarna iväg så mycket. Kanske en liten kockkniv skulle kunna vara något, IKEA kan tänkas ha rimlig kvalité till rimligt pris. Victorinox gör bra grejer också, till inte allt för högt pris. Jag skulle satsa på trähandtag och slipa bort lacken (olja lite istället). Det blir inte så halt när det är blött. Plasthandtag kan man linda in med cykelhandtagstejp (vad heter det?) eller dylikt. Blir lite tjockt, bara.
Ska du tälja och sådant är det snarare en morakniv eller så som gäller. Kostar nada, finns överallt. Eller mtosvarande fällkniv. EKA har skiitbra med låsbart blad. Hade sönder min för några år sedan. Saknar den fortfarande.
Slidproblem för kockkniv löser man bekvämt med papper och tejp. Eller näver och tejp. Eller något liknande.