Knivtips

Eka fillet

Är mycket bra i uteköket. Skärbrädan är en rullbar från CO. Träskaftet är hållvänligt. Inte svårdiskbart alls.

Jag ser nu att det finns två modeller på Gerber LST:

- Gerber Ultralight LST
Vikt: 18 gram (!)
Bladlängd: 5 cm
Pris: 239 kr på Naturkompaniet
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=64798

- Gerber Gerber LST
Vikt: 37 gram
Bladlängd: 6.6 cm
Pris: 365 kr på Getout
http://getout.se/item.asp?katid=242&item=28

Räcker det med 5 cm långt blad eller blir det för fjuttigt? Jag ska som sagt skära grönsaker, korv och torkat renkött med den. 18 grams vikt och 239 kronor känns väldigt trevligt måste jag säga!

Men köp en knivjävel bara. Du ska ha en kniv som klarar av att ha ihjäl en morot. Hur svårt kan det vara? Brytbladskniv för 20 spänn eller handsmidd japanesare för 20 000. De klarar jobbet båda två.

Men köp en knivjävel bara. Du ska ha en kniv som klarar av att ha ihjäl en morot. Hur svårt kan det vara? Brytbladskniv för 20 spänn eller handsmidd japanesare för 20 000. De klarar jobbet båda två.

Var ska man annars diskutera utrustning om inte här? Jag frågar väl för att jag undrar? Du behöver ju inte läsa tråden om du ska vara otrevlig!

Har inte hängt här på Utsidan på ett par år, och nu minns jag varför jag tröttnade på det här forumet...

Du har rätt. My bad. F'låt.

Så istället för att sura, ställer jag följande frågor:

Ska du laga mat till många? Och i så fall hur många?

Ska kniven användas även till annat (tälja grillpinnar, jaga björn)? I så fall till vad?

Är vikten viktig?

Jag tänker så här: Ska du laga mat till många, och hacka mycket grönsaker eller så, behöver du en lite större kniv, helst där du slipper få fingrarna i kläm när du hackar. Ett visst avstånd, alltså, mellan den förlängda eggen och skaftet (om du förstår hur jag menar), så som kockknivar är utformade.

För matlagning är det också en fördel om godset inte är alltför tjockt, för då far morotsbitarna iväg så mycket. Kanske en liten kockkniv skulle kunna vara något, IKEA kan tänkas ha rimlig kvalité till rimligt pris. Victorinox gör bra grejer också, till inte allt för högt pris. Jag skulle satsa på trähandtag och slipa bort lacken (olja lite istället). Det blir inte så halt när det är blött. Plasthandtag kan man linda in med cykelhandtagstejp (vad heter det?) eller dylikt. Blir lite tjockt, bara.

Ska du tälja och sådant är det snarare en morakniv eller så som gäller. Kostar nada, finns överallt. Eller mtosvarande fällkniv. EKA har skiitbra med låsbart blad. Hade sönder min för några år sedan. Saknar den fortfarande.

Slidproblem för kockkniv löser man bekvämt med papper och tejp. Eller näver och tejp. Eller något liknande.

> Du har rätt. My bad. F'låt.
Apology accepted!

> Ska du laga mat till många? Och i så fall hur många?
2 - 4 personer. Mestadels enkel delning av grönsaker och kött/fisk.

> Ska kniven användas även till annat (tälja grillpinnar, jaga björn)? I så fall till vad?
Troligen inte. Möjligen att tälja korvpinne. Till att fälla träd har man yxa eller en såg.

> Är vikten viktig?
Ja, det tycker jag. Kan jag spara 50 g på 20 grejjer har jag ju sparat 1 kg!

> För matlagning är det också en fördel om godset inte är alltför tjockt, för då far
> morotsbitarna iväg så mycket.
Intressant! Det har jag aldrig tidigare tänkt på.

> Kanske en liten kockkniv skulle kunna vara något, IKEA kan tänkas ha rimlig kvalité
> till rimligt pris. Victorinox gör bra grejer också, till inte allt för högt pris. Jag skulle satsa
> på trähandtag och slipa bort lacken (olja lite istället). Det blir inte så halt när det är blött.
> Plasthandtag kan man linda in med cykelhandtagstejp (vad heter det?) eller dylikt. Blir
> lite tjockt, bara.
> Ska du tälja och sådant är det snarare en morakniv eller så som gäller. Kostar nada,
> finns överallt. Eller mtosvarande fällkniv. EKA har skiitbra med låsbart blad. Hade sönder
> min för några år sedan. Saknar den fortfarande.

Tack för bra tips! Jo Moraknivarna är ju bra.

Ekas fällknivar men plastskaft och låsbart blad är svåra att klå som en allt-i-allo så länge man ska ha en fällkniv och således inte kör mora.

Jag har en med militärt ursprung (svart plastskaft med insmält M-nummer, tappa inte bort den om ni har en!) som nog är den härligaste fällkniv jag någonsin stött på.

Min var en 82:a tror jag. Med träskaft. Fantastisk kniv som polarn hade sönder när han skulle hugga grov ved... dôna på bladet med vedträ....sorgligt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg