Knivtips

Hej allihopa!

Jag behöver köpa en ny kniv. Skulle gärna köpa en lätt sådan, helst hyffsat billig. Jag ska hacka grönsaker och skära torkat renkött med den, så det är ingen machete jag är ute efter.

Vad tror ni om någon av dessa tre:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=83931
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=61667
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=64798

Torch 1 ser trevlig ut tycker jag. Det finns ju många dyrare modeller (från Fällkniven bland annat), men är de verkligen värt sitt pris? Ska ju inte döda djur eller hugga ved med kniven...

De där har lite för feta blad för att funka bra, imho. En liten Victorinox skalkniv med 10 cm blad, där har du nåt, varken väger eller kostar något särskilt. Vik en bit papp runt bladet och dra några varv tejp så har du ett fodral. Använde en likadan länge innan jag gick över till en ostyxa, passar mina behov bättre.

valdemar

Okej. Men jag skulle nog helst vilja ha en kniv med riktigt handtag, gärna en fällkniv.

Hur är det Fällkniven U2 då? Den verkar ju hyffsat lätt, 42 gram. Känns lite dyr, dock.

Inte för att vara sån, men... Ser den inte lite klen ut? Vad väger den?

Inte säker på att jag vill ha träskaft faktiskt. Visst är det jättemysigt med trä, men det är lättare att blöta ner och diska plast / stål.

Egentligen kanske man lika gärna skulle kunna köpa en väldigt liten enkel kökskniv av typen hacka-grönsaker med plastskaft?

Det är en kapsylöppnare.
//Peter

Typiskt. Då kan jag lika gärna köra på en helt vanlig (lätt) kniv och så en sån här konservöppnare när jag campar med bil och tar med mig konserver:

maxi%5CLM1210CL.gif

På vandring behöver man ju varken kapsylöppnare, vinöppnare, konservöppnare eller de 18 andra funktionerna som en Victorinox brukar ha...

Alla gånger en Ultralight LST !

EKA:n, trotts jag är från Eskilstuna stor och tung (men bra, en av mina första knivar för 30 år sedan....)

Två:an verkar inte gjord för att användas tyvärr, någon design nisse med fria händer typ.

Tre:an Ultralight LST , den påminner om en liknande modell jag har haft från Gerber (som Fiskars numera äger) den hade, rätta mig De Paul, något som kallades Neely lock, som utfälld, drog du ut knivbladet från skaftet för att kunna fälla ihop den, designen fick har jag för mig pris i USA på 90-talet.

Tre:an Ultralight LST , den påminner om en liknande modell jag har haft från Gerber (som Fiskars numera äger) den hade, rätta mig De Paul, något som kallades Neely lock, som utfälld, drog du ut knivbladet från skaftet för att kunna fälla ihop den, designen fick har jag för mig pris i USA på 90-talet.

Vad bra, då är jag inte helt fel ute alltså! Den är dessutom riktigt prisvärd tycker jag.

Tack!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg