''Knivtillverkning''

Va nu så att jag kom på iden att jag vill göra en egen kniv, (handtag och slida för blad har jag redan) Tänkte fråga om det är någon som har erfarenhet av detta hantverk? Och som skulle kunna skriva en liten steg för steg beskrivning för att göra en kniv, till o börja med handtaget :)
MVH Andreas

Seved, De Paul, mfl, hallå ?, vakna !, ni har ett jobb att göra !

Äsch, de sover som vanligt, jag får göra ett försök här.

Här är ett förslag till hur ditt skaft ska se ut, det här skaftet är för knivar som skall användas kring juletid, det är viktigt att knivskaftet visar på vilken högtid som råder då kniven skall användas.

Eller om du inte vill ha ett säsongsbetonat skaft, så kan du hämta en bit Turkisk Valnöt, som du sen täljer ut ett skaftämne där knivskaftet är mer skogslikt, du använder då en annan kniv till det.

Börja med....nä, äsch, det här går inte, du får vänta ett tag, de vaknar väl snart knivfolket, men nu har du ju i alla fall ett häftigt knivskafts förslag att fundera över !

Lycka till

Bilagor

• China_Christmas_Glass_Knife_Handle.jpg
    China_Christmas_Glass_Knife_Handle.jpg
    35.1 KB · Visningar: 4,907
  • turkishwalnut_net_Walnut__Lumber_59-b.jpg
    turkishwalnut_net_Walnut__Lumber_59-b.jpg
    6.6 KB · Visningar: 5,471
Senast ändrad:
Kiss

Börja med ett färdigt blad, det finns massvs med modeller, från närapå lka många leverantöret.
Skafta och forma handtag, sy slida det räcker sm projekt ett. Handböcker kan du låna gratis på biblioteket.
Följ anvisningarna så ett du inte skär sönder händerna.....de flesta levererade knivbladen är vassa.
Ha skoj!

Va nu så att jag kom på iden att jag vill göra en egen kniv, (handtag och slida för blad har jag redan) Tänkte fråga om det är någon som har erfarenhet av detta hantverk? Och som skulle kunna skriva en liten steg för steg beskrivning för att göra en kniv, till o börja med handtaget :)
MVH Andreas

Tjenare.

Måste kolla här lite oftare. Hur går det. Kan jag vara till nån hjälp.

Seved

En kompis högg av ett par framben på ett döende rådjur som låg utanför hans hus nyligen, ja efter att de skjutit det, han har skaftundringar med, men jag skulle inte vilja ha en rådjursfot som skaft, men han e sån, hur ska han konservera, gåtillväga ?

Det gäller ju att få bort levande vävnad och behandla den så att den inte ruttnar. Formalin är en väg.
Märgen i fotbenen bör grävas ut helt. Holmberg och någon Tysk f a har haft jaktnivar med rådjursskånk som skaft, lite rått och inte speciellt bekvämt, men smaken är som baken.

Men Peter rådjuret var väl dött innan han avskånkade det?

Det gäller ju att få bort levande vävnad och behandla den så att den inte ruttnar. Formalin är en väg.
Märgen i fotbenen bör grävas ut helt. Holmberg och någon Tysk f a har haft jaktnivar med rådjursskånk som skaft, lite rått och inte speciellt bekvämt, men smaken är som baken.

Men Peter rådjuret var väl dött innan han avskånkade det?

visserligen en kall kille, men även djuret var kallt vid avfotningen enligt honom iaf...

kanske lite trådstöld

Hej!
fråga till er knivmakare :)
jag behöver sätta på handtag på en brödkniv som pajjat. till detta behöver jag två nitar i mässing (tippar jag på att materialet är) vart kan man knalla in och köpa sådana i STHLM eller är man tvungen att beställa över nätet? Eller kan man köpa mässingspik och misshandla?

varför inte köpa en ny brödkniv... njaaaaaa den där brödkniven har skurit bröd som en varm kniv genom smör sen 60-talet och den spöar alla andra brödknivar som inhandlats... men nu har handtagen trillat loss (jag klandrar den del av hushållet som kör trä-handtag i diskmaskinen grrrrr).

så jag håller på att göra ett nytt handtag i hickory (hade det liggande hemma) men behöver ju nita fast den på någe sätt...

tack för kapen och alla svaren

BZ/

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg