Knivtillverkning som hobby!

Finns flera aspekter på slidor.

Utseendet, funktionen dvs att den inte på plats i bältet eller var den bärs skall hindra bärarens rörelser, samt att det skall gå lätt att få fram kniven, men att den skall sitta säkert fast i slidan, är alla fyra viktiga.

Rätt slida till rätt kniv för den som använder kniven.

Thure

Bra motto 👍

Och även funktionen i materialen spelar en stor roll och är anledning att modernisera lite i knivslöjdandet.

Blev uttråkad idag när jag jobbade hemifrån, slipade fram den här ”paprikakniven” på lunchrasten 😄 Varför inte, liksom. Perfekt för att kärna ur en stor paprika, vem har inte längtat efter det!?

Bilagor

• B804D4ED-A665-4423-BC59-CB8AF39177EA.jpg
    B804D4ED-A665-4423-BC59-CB8AF39177EA.jpg
    85.2 KB · Visningar: 257
Ja det är det bästa som finns, stå vid slipen. När det går bra dvs. En liten edc. Orkade inte pilla för mycket. Bra user finish. Coyote brun micarta mattslipad. 14c28n 60 Hrc.
S2qSNpk.jpg

Och här är en kockis som är härdad som förhoppningsvis
ska slipas fram till helgen. 14c28n @62hrc.
zPs61mR.jpg

Och här är en kockis som är härdad som förhoppningsvis
ska slipas fram till helgen. 14c28n @62hrc.

Trevliga knivar!!! Måste köpa lite 14c28n, har bara använt det en gång men gillade det verkligen. Härdade inte själv den gången dock.
Stod med finlir i helgen. Den där biten har vuxit för mig, brukade avsky att pilla men nu är det rogivande. Kanske för att jag har bättre verktyg, som är ett absolut krav om det ska bli bra

Bilagor

• ED8A6C6E-2BBD-4795-9203-7680668D9B3A.jpg
    ED8A6C6E-2BBD-4795-9203-7680668D9B3A.jpg
    40.5 KB · Visningar: 221
Jo absolut har finlir sin plats. T ex när det gäller bladprofil/geometri, symetriska slipfaser, bra egg, rätt värmebehandling och greppkomfort så skulle jag aldrig göra avkall. Däremot kan det i vissa fall kännas fullt tillräckligt med 220-240 korn finish på blad, och inte polera upp skaft etc.
Har en jäkla massa slipband på väg hem (ca 150 st hehe) bla annat nya finishband som kork med 400 och 600 korn och tre olika grova Scotch Brite. Planen är att detta ska underlätta och försnygga slutklämmen på bladen.

Jag skulle vilja göra en röjyxa. Har normaliserat och löpt ur en bladfjäder för ändamålet.

Har ingen vettig ässja eller städ, provisorisk ässja ja, provisoriskt städ ja. Men inte så bra. Skulle behöva skrota av en vinkel på det som skall bli kroken, och sedan bocka upp kroken (kroken är ju för att man inte skall hugga ner eggen i marken). Skrotningen kan jag nog få till medelst mejsel, alternativt bara fulkapa med vinkelslip/bågfil, däremot funderar jag över bockningen. Vågar man göra det kallt? Kanske kan rigga något med en domkraft? Eller riktigt lång hävarm? Eller är det bättre att göra det varmt?

Sen tänkte jag svetsa på en konad rörformad hylsa för skaft. Tänkte ha skaftlängd som en yxa ungefär.

Förslag på tillvägagångssätt skulle uppskattas.

(fjädern skall såklart sen härdas och anlöpas innan användning)...

Jag skulle vilja göra en röjyxa. Har normaliserat och löpt ur en bladfjäder för ändamålet.

Har ingen vettig ässja eller städ, provisorisk ässja ja, provisoriskt städ ja. Men inte så bra. Skulle behöva skrota av en vinkel på det som skall bli kroken, och sedan bocka upp kroken (kroken är ju för att man inte skall hugga ner eggen i marken). Skrotningen kan jag nog få till medelst mejsel, alternativt bara fulkapa med vinkelslip/bågfil, däremot funderar jag över bockningen. Vågar man göra det kallt? Kanske kan rigga något med en domkraft? Eller riktigt lång hävarm? Eller är det bättre att göra det varmt?

Sen tänkte jag svetsa på en konad rörformad hylsa för skaft. Tänkte ha skaftlängd som en yxa ungefär.

Förslag på tillvägagångssätt skulle uppskattas.

(fjädern skall såklart sen härdas och anlöpas innan användning)...
Hmm. Har lite svårt att förstå exakt vilken krok du menar... Avser du en röjkniv, en sådan som ser ut som en "fågel" i profil i spetsen? Har du en bild eller så?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg