Vad jag inte räknade med var att "proffset" skulle totalförstöra dem.
Jojo, men den yrkesverksammes riktlinje är inte att "göra så bra han kan", utan "minsta möjliga insats som får kunden nöjd" - det är där han drar in sina pengar.
Jag kan mycket väl tänka mig att den absoluta majoriteten av hans kunder inte har större krav än att de ändå skulle vara nöjda med arbetet han utfört.
Sen kommer du med en mer "förfinad" smak, vilket han tråkigt nog inte uppfattar och sålunda kör sin vanliga trall, som trots allt de flesta är nöjda med.
Hade han varit lite mer alert inför dina önskemål så hade han antingen vägrat att åta sig uppdraget, eller så hade han förhandlat fram en extra debitering som hade tillåtit honom att göra jobbet till den kvalitet som du efterlyste.
Vad som ofta verkar hända är att när den genomsnittlige kunden ställs inför prisskillnaden mellan att ha en hantverkare att "göra så gott han kan" och att "göra så det duger" så är det försvinnande få som är beredda att betala det högre priset.
Vi har alla tillsammans oavsiktligt konditionerat våra hantverkare till att först och främst föreslå det enkla och billiga alternativet.
Och även om man är beredd att betala ett högre pris för ett bättre jobb så är det svårt att hitta en hantverkare som faktiskt hör vad man säger.