Knivnördar och inport

Har också haft stora problem med postens nya och helt oresonliga bestämmelser.

Jag beställde kniv från ett amerikanskt företag för ett tag sedan och fick ett brev från posten där det stod att paketet blivit återsänt till avsändaren på grund av att "Posten har klassat innehållet som otillåtet innehåll för paket".

Innan jag beställde kollade jag med Polisen:

Införsel

För införsel av sådana farliga föremål som nämnts tidigare,
utom sablar och svärd, krävs tillstånd. Tillstånd prövas
av polismyndigheten på den ort där förtullning ska äga rum eller,
om förtullning inte behövs, där införseln sker. Se förordning
(1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål

Och ringde Tullverket som berättade att det inte fanns några importregler kring svärd/knivar så länge man betalade tull.

Nu verkar det som att Posten har hittat på egna regler kring detta och de fem handläggarna jag har blivit runtkopplad till hävdar adamant att Posten inte tar emot "Vapen". Med Vapen räknas även fällknivar och kockknivar, ja allt som är vasst. Det räknas in som "Farligt Gods" och att Posten ej tar emot detta.

Så här skriver Posten på sin importsida:

"Införsel allmänt

Försändelse med dyrbart innehåll till exempel guld, silver,
ädelstenar, platina, smycken, klockor, mynt, sedlar och i var mans
hand gällande värdepapper (exempelvis resecheckar, presentkort,
lotter, telefonkontantkort, rikskuponger och checkar) får inte
skickas som paket eller brev. Inte heller tobak, snus, vin, sprit,
vapen, vapendelar, ammunition, illegal narkotika/droger är
tillåtet."​

Är det så illa att man inte kan beställa knivar från utlandet längre?

Känns lite tråkigt att vara fast i byråkratidjungeln utan raka svar.

Är det så illa att man inte kan beställa knivar från utlandet längre?

Känns lite tråkigt att vara fast i byråkratidjungeln utan raka svar.

UPS säger uttryckligen att knivar är vapen och att de absolut inte accepterar detta...

Jag använder Tullverkets TARIC (http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagHuvudmeny.cgi) när jag importerar knivar. Jag vill absolut inte uppmana någon att fuska med tullskatten eller bryta mot fraktbolagens regler, men TARIC ger många bra alternativa och billigare förslag än just knivar.

fast det kanske inte alltid är pga priset man importerar.. vissa grejer är ju lite knepiga att få itag på här hemma... gäller postens nya regler även frakter inrikes så har vi problem känns det som....

Saxat från ett annat forum:

"Tack för din e-post.

Skall här försöka beskriva vad som gäller för Posten samt svara på dina frågor.

Från och med 2010-01-01 gjorde Posten om sin policy gällande vapen.

Inom Posten tog man då beslut om att inte transportera någon form av vapen, (ej heller knivar, svärd och liknande) eftersom enligt vapenlagen, måste vi kunna garantera en säker transport samt att Posten som transportör själv avgör vilken typ av gods som de vill ha i sitt produktionssystem.

Vi kan inte vidta betryggande åtgärder vid transporter för att förhindra att någon obehörig kommer åt vapnet eller ammunitionen då allt samlastas i våra transporter.

Den part, företag eller privatperson som ska importera något från utlandet äger fullt ansvar att säkerställa att transportören tar emot och levererar detta till mottagaren. En huvudregel är att detta görs innan köpet genomförs och godset är på väg till Sverige. Då transportören/fraktföraren själv avgör vilken typ av gods som de vill ha i sitt produktionssystem kan det skilja mellan olika transportföretag.

Det är väldigt viktigt att veta att transportören inte tar hänsyn till vad tullen i sitt regelverk säger ja till, utan avgör själv i villkor, avtal och gällande transportlagstiftning vad de vill ha på sina fordon och på terminaler vilket naturligtvis appliceras till inrikes transporter såväl som gränsöverskridande verksamhet. Den som då beställer en produkt/vara från utlandet måste därför informera sig själv om att, ex Posten accepterar att transportera pilbågar eller liknande, att vidareförmedla den uppgiften eller bära det ansvaret vilar inte på Tullverket. Förslagsvis ringer man då till vår Kundtjänst.

På vår hemsida uppges vapen som förbjudet innehåll i våra tjänster.

Importpaket som returneras innehållande förbjudet innehåll skickas alltid tillbaka till avsändaren.

Att importera dessa föremål är således inte förbjudet utan det är däremot omöjligt att välja Posten som transportör av dessa och detta gäller även inrikestransporter."
----------------

~Paul~

Mycket märkligt resonerat av Posten. Det skulle ju innebära att vi som säljer knivar till återförsäljare i hela vårt avlånga land måste byta transportör.
Än värre, betyder det att man inte kan skicka knivar inom Sverige vid Online-köp.
Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att säga att det är idiotiskt resonerat.

Politikerna brukar ogilla att stifta lagar som inte kan upprätthållas, det verkar som Posten inte resonerar på samma sätt.

//Ola @ GEAR AB

Vem bryr sig om vad posten gör. Det är bara att skicka efter och har de något att klaga på så är det bara att tulla för det

Vem bryr sig om vad posten gör. Det är bara att skicka efter och har de något att klaga på så är det bara att tulla för det

Nej, det är inte bara att tulla för det. Posten har bestämt sig för att inte frakta farligt gods, så som vapen (knivar är då ett vapen) och och en del annat. Om det är lagligt i Sverige skiter dom i eftersom dom säger att det är OK att ta in det men med en annan transportör (UPS, FedEx, DHL...)
Posten skickar helt sonika tillbaka det farliga föremålet till avsändaren.

Nu verkar det som om Posten håller på att se över dessa regler som det heter, och det kan sluta i att knivar inte ses som vapen och därmed kommer det att vara OK att frakta med Posten igen.

//PW

Mycket märkligt resonerat av Posten. Det skulle ju innebära att vi som säljer knivar till återförsäljare i hela vårt avlånga land måste byta transportör.
Än värre, betyder det att man inte kan skicka knivar inom Sverige vid Online-köp.
Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att säga att det är idiotiskt resonerat.

Politikerna brukar ogilla att stifta lagar som inte kan upprätthållas, det verkar som Posten inte resonerar på samma sätt.

//Ola @ GEAR AB

Inte bara ni. I princip får jag uppenbarligen inte heller stoppa med en trisslott i kortet till faster...

Fick hem en kniv igår från usa med posten. Stod dock "camp tool" på paketet. Men jag har aldrig upplevt att jag inte fått hem en kniv, trots storlek och även om det stått "knife" på paketet.

Michael

Fick hem en kniv igår från usa med posten. Stod dock "camp tool" på paketet. Men jag har aldrig upplevt att jag inte fått hem en kniv, trots storlek och även om det stått "knife" på paketet.

Michael

Samma här. Fast UPS säger att de minsann inte transporterar knivar så stod det KNIFE över hela förra följesedeln jag fick.

Fast "camping tool" är absolut ett säkrare alternativ. Tack för tipset förresten :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg