Knivnördar och inport

Nu verkar Posten ha bestämt att man inte får skicka någonting längre,

Så här skriver Posten på sin importsida:

"Införsel allmänt
Försändelse med dyrbart innehåll till exempel guld, silver,
ädelstenar, platina, smycken, klockor, mynt, sedlar och i var mans
hand gällande värdepapper (exempelvis resecheckar, presentkort,
lotter, telefonkontantkort, rikskuponger och checkar) får inte
skickas som paket eller brev. Inte heller tobak, snus, vin, sprit,
vapen, vapendelar, ammunition, illegal narkotika/droger är
tillåtet."

Du kan inte längre beställa en klocka i USA, och tydligen är knivar ett vapen och kan därmed inte importeras, inte heller via UPS (vilket går via posten i sverige sista biten...)

Kolla denna tråd för mer info: http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7335

Det är godtyckligt av Posten eftersom det kan skilja sig från gång till gång. Jag blev t.ex. nekad av FeedEx en gång på grund av att de klassade knivar som vapen.

Jag kör med UPS från USA och Europa och det fungerar bra.

Kuriosa: Google Adwords klassar också kniv som vapen.

Detta låter ju helt absurt. Jag har dock inte haft problem med mina knivförsändelser någon gång. Dock har jag använt mig av FedEX.

Har precis varit utomlands och funderade då på att skicka ett paket till mig själv med posten. Tur att man avstod ;).

~Paul~

Det låter fullständigt orimligt!

Jag har beställt knivar genom Internet från USA oräkneliga gånger(senast i Februari i år) och det har aldrig varit något som hellst problem att få in dom i Sverige. Dom enda knivarna som det är import förbud på och som Tullen har rätt att beslagta är Stiletter,Springknivar och Balisong knivar(Butterfly knivar). I övrigt är det fritt fram att importera knivar eller tom Svärd.

Kanske lite off topic,men man får förståss inte ta in knivar i handbagaget när man flyger,vilket är fullt förståligt,men att beställa knivar som levereras genom Post har alltid varit lagligt och tillåtet.

Det där med "Vapen" som står med i texten på Postens Import sida,tror jag inte gäller knivar. Vanliga knivar(förutom dom som jag nämnde ovan som har import förbud) räknas inte som vapen.

Som sagt,jag tycker att det låter orimligt och jag tror inte att vanliga knivar inkluderas av dom här bestämmelserna. På Måndag ska jag ta kontakt med både Tullen och Posten och höra med dom hur det ligger till.

Saxat från ett annat forum:

"Tack för din e-post.

Skall här försöka beskriva vad som gäller för Posten samt svara på dina frågor.

Från och med 2010-01-01 gjorde Posten om sin policy gällande vapen.

Inom Posten tog man då beslut om att inte transportera någon form av vapen, (ej heller knivar, svärd och liknande) eftersom enligt vapenlagen, måste vi kunna garantera en säker transport samt att Posten som transportör själv avgör vilken typ av gods som de vill ha i sitt produktionssystem.

Vi kan inte vidta betryggande åtgärder vid transporter för att förhindra att någon obehörig kommer åt vapnet eller ammunitionen då allt samlastas i våra transporter.

Den part, företag eller privatperson som ska importera något från utlandet äger fullt ansvar att säkerställa att transportören tar emot och levererar detta till mottagaren. En huvudregel är att detta görs innan köpet genomförs och godset är på väg till Sverige. Då transportören/fraktföraren själv avgör vilken typ av gods som de vill ha i sitt produktionssystem kan det skilja mellan olika transportföretag.

Det är väldigt viktigt att veta att transportören inte tar hänsyn till vad tullen i sitt regelverk säger ja till, utan avgör själv i villkor, avtal och gällande transportlagstiftning vad de vill ha på sina fordon och på terminaler vilket naturligtvis appliceras till inrikes transporter såväl som gränsöverskridande verksamhet. Den som då beställer en produkt/vara från utlandet måste därför informera sig själv om att, ex Posten accepterar att transportera pilbågar eller liknande, att vidareförmedla den uppgiften eller bära det ansvaret vilar inte på Tullverket. Förslagsvis ringer man då till vår Kundtjänst.

På vår hemsida uppges vapen som förbjudet innehåll i våra tjänster.

Importpaket som returneras innehållande förbjudet innehåll skickas alltid tillbaka till avsändaren.

Att importera dessa föremål är således inte förbjudet utan det är däremot omöjligt att välja Posten som transportör av dessa och detta gäller även inrikestransporter."
----------------

~Paul~

Inget förvånar längre. Vet om att posten, fedex och ups lagt skjutvapen hemma hos folk på bron! Utan mottagningssigering, då de inte var hemma.
Å andra sidan har jag själv erfarit att brevförsändelser vittjas hos posten och tullen......pinsamt är väl inte ordet, men utomlands förståligt. Här är det väl knepigare.
Nu har ju posten satt ner foten och definierat vapen. Sv Sportskytteförbundet gjorde för några år sen tvärt om och omdefinierade skjutvapen till sportutrustning.
Det är en förunderlig tid vi lever i.

Posten...

Jag har letat runt på Postens hemsida och jag har inte hittat något om att de inte skulle skicka knivar.

Som jag skrev förut så tror jag att det är väldigt godtyckligt.

Mina beställningar skickar jag med posten och det har aldrig varit några problem och på de postkontoret som jag använder vet de om vad jag skickar.

Det blir snarare så att det blir lite knivsnack inne på Posten då och då :)

Inget förvånar längre. Vet om att posten, fedex och ups lagt skjutvapen hemma hos folk på bron! Utan mottagningssigering, då de inte var hemma.
Å andra sidan har jag själv erfarit att brevförsändelser vittjas hos posten och tullen......pinsamt är väl inte ordet, men utomlands förståligt. Här är det väl knepigare.
Nu har ju posten satt ner foten och definierat vapen. Sv Sportskytteförbundet gjorde för några år sen tvärt om och omdefinierade skjutvapen till sportutrustning.
Det är en förunderlig tid vi lever i.

Licensbelagda vapen får bara skickas delade med olika leveranser.
Så är det ett komplett vapen har avsändaren också skitit i det blå skåpet!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg