Knivmakeri fråga.

så sa jag också.....för många år sedan !

Så ett varande finger kan vara på sin plats ! Det är beroendeframkallande !

Patrik

Stående; sa:
Nackdelen med att ställa kniven i linolja är att man ökar risken att bitarna ska börja röra på sig.
om man har flera olika bitar i ett skaft är risken stor att man efter ett tag får kanter vilket inte är roligt.
Känns lite fel att först trorka träbitarna för att sedan dränka dom.

"fin stålull"
Om man använder en lupp så lär man se mer än en repa efter stålullen risken för att missfärgningar finns också.

Jo, jag har också märkt det att när man har träslag av olika hårdhet ändras formen lite i oljan. Ett skaft av ett stycke, eller bitar av samma träslag däremot, håller formen. När man sen använder kniven kommer också fukt att spela roll.
Horn, däremot, tycker inte om för mycket olja, det blir missfärgat.

Jag har inte haft några problem med stålull som går in i fibrerna när jag putsat på torrt trä, inte heller med repor. Stryker man lätt med väldigt fin stålull blir resultatet riktigt bra.

Det är väl därför "stabat" trä har blivit så poppis bland annat !

Om stålull gör repor eller ej beror ju på hur höga krav man har. Jag använde själv stålull förut men har helt övergått till sandpapper. En sak jag ibland använder stålull till än i dag är när jag har skurit något mönster i träkåsan eller vad det nu kan tänkas vara. Det blir alltid ett fint dam av stålullen och den lägger sig nere i mönstret och framhäver det mer. Det är lite beroende på hur träet är om jag använder det eller inte.

Patrik

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg