Knivar

Klart att stålen har fler namn, men nu var det ju bara SIS numrena som jag var intresserad av eftersom det är dem jag kommer i kontakt med!

Njae, jag har inte kommit så långt så att jag funderar över stålval, tänkte mest i allmänhet. De få knivar jag gjort har varit i 2140 och 2511. Induktionshärdade till ~58 HRC. 2511 bara för att testa hur det skulle bli i en cnc maskin.

Utvecklingen går snabbare än standardiseringen. Av den anledningen ser man i knivsammanhang denna blandning av standardnummer och kommersiella namn. Det tar ganska lång tid att arbeta fram en ny standard för stålkvaliteter. Vidare kan man inte stirra sig för blind på SS-numreringen. Många stålverk förfinar sina kvaliteter för att nischa in önskade egenskaper, ex. varmhårdhet. För att se bakom standardnumreringen måste man studera den kemiska analysen noga och jämföra hur olika kommersiella stålnamn liknar varandra, ex. CPM S30V jmf med Uddeholm Elmax, båda innehåller vanadin som karbidbildare.
 
Tack !!

Man får tacka för svar och blev rätt inponerad som man ofta blir på denna sidan över vilken kunskapsnivå som finns.

Jag kommer givetvis med en följdfråga. Vet någon hur ex fällkniven gör för att slipa på fabrik för att få konvex slipning. Själv så drar jag med diamntbryne långs med egget för att få tillbaka den konvexa eggen.
 
Man får tacka för svar och blev rätt inponerad som man ofta blir på denna sidan över vilken kunskapsnivå som finns.

Jag kommer givetvis med en följdfråga. Vet någon hur ex fällkniven gör för att slipa på fabrik för att få konvex slipning. Själv så drar jag med diamntbryne långs med egget för att få tillbaka den konvexa eggen.
Det finns två primära sätt att slipa fram en konvex egg på ett blad. Det ena är med slak rem på bandmaskinen och för hand. Det andra sättet är likt det första men utförs av en maskin som håller bladet i en jigg.

~Paul~
 
Jag gissar att fällkniven gör det senare. Bladen görs väl inte ens i sverige om jag minns rätt? Japanskt stål, spanska slidor, men svensk kniv?
 
Jag gissar att fällkniven gör det senare. Bladen görs väl inte ens i sverige om jag minns rätt? Japanskt stål, spanska slidor, men svensk kniv?
Det är riktigt. Knivarna tillverkas i Japan enligt Fällknivens specifikationer.

Svårt att säga om knivarna är japanska, svenska, eller t o m amerikanska (!) till en viss del eftersom företaget helt klart (åtminstone till en början) kopierade de mest populära modellerna från Cold Steel.

Å andra sidan så kikar alla tillverkare på varandras produkter och "lånar" friskt. Det är ytterst få fabriker i Europa och USA som har sin tillverkning förlagd i de respektive länderna. Det mesta tillverkas ju i fjärran östern och då framför allt i Kina.

Till och med Spyderco, som tidigare indirekt kritiserat andra märken, har slutligen resignerat och förlagt produktionen av Byrd-serien till Kina.

~Paul~
 
Man får tacka för svar och blev rätt inponerad som man ofta blir på denna sidan över vilken kunskapsnivå som finns.

Jag kommer givetvis med en följdfråga. Vet någon hur ex fällkniven gör för att slipa på fabrik för att få konvex slipning. Själv så drar jag med diamntbryne långs med egget för att få tillbaka den konvexa eggen.

Här är en bra video som illustrerar den perfekta knivslipningen:
http://uk.youtube.com/watch?v=dM2tiu8zS0E&feature=related
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg