Knivar

Hej på er nördar.
Lyckades jag locka in ett antal knivnördar på denna tråd?

Jag har funderat och även försökt söka på knivstål och hittar typer som VG10, 440A, 440B osv.
Är det någon här som kan hjälpa mig att fatta detta.

För inte kan det väl vara så att Fällkniven fått ett stålverk att tillverka ett eget stål ?
Vad är då VG10 ? Förmodar att det finns ett annat namn på samma stål som
ex SS2333 är lika AISI304 osv.

Sedan vad är stål som 440A, B och C för stål. Att A är den sämsta kvaliten har jag fattat.
 
1. För inte kan det väl vara så att Fällkniven fått ett stålverk att tillverka ett eget stål ?

2. Vad är då VG10 ? Förmodar att det finns ett annat namn på samma stål som
ex SS2333 är lika AISI304 osv.

3. Sedan vad är stål som 440A, B och C för stål. Att A är den sämsta kvaliten har jag fattat.
1. Nej, Fällkniven tillverkar verkligen inte sitt eget stål :).

2. VG-10 betyder "Victory Gold 10" (siffran 10 står för mängden kol i matrisen, m a o 1,0%) och från början ett arbetsnamn som har fastnat. Det tillverkas av Takefufabriken i Japan. Dess primära anv. område var från början inom hortikulturen, dvs trädbeskärning av framför allt bonzai-träd. Det var av den anledningen som stålet skulle äga ett bra motstånd mot korrosion och samtidigt hålla skärpa väl. Det finns inget annat namn för det här stålet, vad jag känner till.

3. De olika siffrorna togs fram av AISI (American Iron and Steel Institute) för att helt enkelt särskilja de olika varianterna av 440. 440A behöver inte nödvändigtvis vara det sämsta alternativet av dessa tre. Det hela har att göra med användningsområdet.

~Paul~
 
Det är faktiskt intressant. Skulle vara kul att se sisnumrena på de s.k. kvalitetsstålen. Verktygsstålet AISI O1 som är vanligt bland hobbyknivsmeder är ju t.ex. SS2140, vanligt förekommande i maskindelar och annat. A2 är ett annat vanligt förekommande verktygsstål på amatör nivå, SS 2260. Frågan är vad AUS8 och VG10 heter. Tyvärr är ju SIS kataloger dyra som skam.

Ingen som vet någon bra webresurs?

En annan fråga till knivfolket. Om ni skulle differentialhärda ett blad hur skulle ni lägga härdningen? Jag skulle vilja ha en ganska hård egg, men lite mjukare på resten av bladet för att undvika att bladet bryts vid oöm hantering, hellre ett böjt blad en ett avbrutet resonerar jag. Förutsatt då att man löper ur hela bladet på samma sätt, differential anlöpning lär ju vara svårt.
 
1. Verktygsstålet AISI O1 som är vanligt bland hobbyknivsmeder är ju t.ex. SS2140.

2. A2 är ett annat vanligt förekommande verktygsstål på amatör nivå, SS 2260.

3. Frågan är vad AUS8 och VG10 heter. Tyvärr är ju SIS kataloger dyra som skam.

4. En annan fråga till knivfolket. Om ni skulle differentialhärda ett blad hur skulle ni lägga härdningen? Jag skulle vilja ha en ganska hård egg, men lite mjukare på resten av bladet för att undvika att bladet bryts vid oöm hantering, hellre ett böjt blad en ett avbrutet resonerar jag. Förutsatt då att man löper ur hela bladet på samma sätt, differential anlöpning lär ju vara svårt.
1. O1 har fler namn än så: Uddeholm 2140, Werkstoffe Nr. 1.2510 och 90MnV8 för att nämna några.

2. A2 kan också heta: Uddeholm Rigor, Werkstoffe Nr. 2363 samt Bofors ROP 21.

3. Däremot har jag inte lyckats hitta andra namn för de japanska stålsorterna.

4. Det här är en mycket bred och komplicerad fråga som har avhandlats i spaltmetrar av diverse metallurger på nätet, t ex Roman Landes. Att ge praktiska råd skulle kräva ett antal sidor i anspråk. Till att börja med. Vilket stål handlar det om??

~Paul~
 
Klart att stålen har fler namn, men nu var det ju bara SIS numrena som jag var intresserad av eftersom det är dem jag kommer i kontakt med!

Njae, jag har inte kommit så långt så att jag funderar över stålval, tänkte mest i allmänhet. De få knivar jag gjort har varit i 2140 och 2511. Induktionshärdade till ~58 HRC. 2511 bara för att testa hur det skulle bli i en cnc maskin.
 
Klart att stålen har fler namn, men nu var det ju bara SIS numrena som jag var intresserad av eftersom det är dem jag kommer i kontakt med!

Njae, jag har inte kommit så långt så att jag funderar över stålval, tänkte mest i allmänhet. De få knivar jag gjort har varit i 2140 och 2511. Induktionshärdade till ~58 HRC. 2511 bara för att testa hur det skulle bli i en cnc maskin.
Jo, jag misstänkte att du kände till det. Tänkte bara att det kunde vara intressant att upplysa mindre initierade läsare om detta.

Jag rekommenderar dig trots allt att läsa t ex Roman Landes som verkar kunna det här med diff. härdning bäst av alla eftersom han själv är ytterst knivintresserad och utgår därför från just knivar.

Härdar du själv dina blad eller får du det gjort?

~Paul~
 
jag gör det själv.

Glömde förresten att jag har smitt ett blad från en fjäder från en lastkran, den blev riktigt bra, men alldelles för hård!

Tyvärr är jag lite dålig på att göra nått av knivbladen, det har bara blivit två knivar av 5 blad. Har ingen bra möjlighet eller bra verktyg att arbeta med trä tyvärr.
 
jag gör det själv.

Glömde förresten att jag har smitt ett blad från en fjäder från en lastkran, den blev riktigt bra, men alldelles för hård!

Tyvärr är jag lite dålig på att göra nått av knivbladen, det har bara blivit två knivar av 5 blad. Har ingen bra möjlighet eller bra verktyg att arbeta med trä tyvärr.
Hm, har samma problem. Min boendesituation tillåter inga större utsvävningar.

Har du några bilder på dina blad?

~Paul~
 
Hm, har samma problem. Min boendesituation tillåter inga större utsvävningar.

Har du några bilder på dina blad?

~Paul~

Nope, min tjej som normalt fungerar som dedikerad fotograf är bortrest någon månad till. Jag har faktiskt bara kvar ett, det som är smitt av fjäderstål. Jag har naturligtvis kvar de som blev färdiga knivar också. Den frästa historien åkte i bingen efter den fått ett lindat skaft (á la strider, som är ett riktigt fånigt märke, men jag ville testa hur det var..). Det sista bladet (i 2140) gav jag till morfar.

Har lite bilder på det smidda bladets födelse, som jakob tog:
P1010014.jpg

Under utsmidningen..

P1010029.jpg

Grovslipning.. Bladet råkade bli convext, då jag var lite oförsiktig på en bandslip...

Det bladet induktionshärdades inte, då det gjordes i grovsmedjan, inte i finverkstan... Det är däremot oljehärdat och testat i en durometer i verkstan, efter anlöpning på samma ställe, hamnade på 59-60 HRC lite ojämnt fördelat.
 
Det är däremot oljehärdat och testat i en durometer i verkstan, efter anlöpning på samma ställe, hamnade på 59-60 HRC lite ojämnt fördelat.
Om jag förstått det rätt så har du i ditt yrke tillgång till en hel del utrustning?

Kul bilder förresten. Inget fel på konvexslipning, dvs inte förrän man skall bryna bladet ;). Lite mer bökigt än vanligt.

~Paul~
 
Om jag förstått det rätt så har du i ditt yrke tillgång till en hel del utrustning?

Kul bilder förresten. Inget fel på konvexslipning, dvs inte förrän man skall bryna bladet ;). Lite mer bökigt än vanligt.

~Paul~

Yrke och yrke, jag är student med ett heltids extraknäck :) När seriöst, jag sitter och skriver mitt ex-jobb och råkade gå över tiden så jag måste ha lite försörjning, så jag jobbar en heltid. Och ja, jag har tillgång till en del utrustning, inget för trä tyvärr. Dessutom är en av mina bättre vänner smed och jobbar mkt med cnc och bockning, valsning osv.

Notera att bladet har hål för fångstlina :)
 
Yrke och yrke, jag är student med ett heltids extraknäck :) När seriöst, jag sitter och skriver mitt ex-jobb och råkade gå över tiden så jag måste ha lite försörjning, så jag jobbar en heltid. Och ja, jag har tillgång till en del utrustning, inget för trä tyvärr. Dessutom är en av mina bättre vänner smed och jobbar mkt med cnc och bockning, valsning osv.
OK, det förklarar en del. Vissa har det bra :).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg