Morakniv billigast, men...
Billigast är en morakniv. Frost gör en bra modell med ihåligt plasthantag. En rostfri kostar 40-50 kr.
Den fungerar bra till det mesta, men efter ett tag vill man nog byta upp sig. Brusletto och Helle gör bra bruksknivar men träskaft och läderslida. De går på några hundralappar och säljs i de flesta jakt-, fiske- och friluftsbutiker. Även välsorterade sportbutiker kan ha.
Sedan flera år gör jag mina egna knivar. För 150-200 kronor får man ett bra handsmitt knivblad. Knivblad som normalt sitter i betydligt dyrare knivar än ovannämnda. Sedan gör man skaft och slida precis som man vill ha dom. Det finns bra böcker på närmaste stadsbibliotek.
En bra kniv tycker jag har ca 7 cm långt blad, med ganska bred ryggsida. Eggen skall inte vara för båtformad (om man inte skall flå vill säga) och ganska spetsig. Dessutom föredrar jag egg med liten vinkel anpassad för täljning. Eggar med trubbig vinkel är till för jakt, då man skär mot ben och dyl. Skaftet skall vara eliptiskt med en tydlig krage längst upp. kniven skall ligga bra i handen på många olika sätt. Tälja från sig, mot sig, karva, flå, ta ur fisk etc.
Som komplement har jag ibland en riktig huggare av samisk modell. Bladet är drygt 18 cm och av ett ganska mjukt stål (annars spricker bladet mot frusen björk). Eggen är gjord för att både tälja och hugga med. Om man ändå inte tänker ge sig på virke tjockare än 5 cm behövs ingen yxa, utan hyggaren är både lättare och mera flexibel.
Lycka till
Anders V