Knivar

kniv

Gäst
har du nått tips på en billig bra kniv för att ha i skogen, och vart säljs den

firemaker ()

Gäst
knivar-mora

Hallå.
Lägg inte ut hundratals kronor på en kniv ,jag använder själv en Mora-kniv av laminerat stål .det tar längre tid för rosten att slå rot,kniväggen är mycket stark och hållbar.Kniven får du för under 50-lappen i de flesta affärer.
MVH.Nicklas

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Morakniv billigast, men...

Billigast är en morakniv. Frost gör en bra modell med ihåligt plasthantag. En rostfri kostar 40-50 kr.
Den fungerar bra till det mesta, men efter ett tag vill man nog byta upp sig. Brusletto och Helle gör bra bruksknivar men träskaft och läderslida. De går på några hundralappar och säljs i de flesta jakt-, fiske- och friluftsbutiker. Även välsorterade sportbutiker kan ha.
Sedan flera år gör jag mina egna knivar. För 150-200 kronor får man ett bra handsmitt knivblad. Knivblad som normalt sitter i betydligt dyrare knivar än ovannämnda. Sedan gör man skaft och slida precis som man vill ha dom. Det finns bra böcker på närmaste stadsbibliotek.
En bra kniv tycker jag har ca 7 cm långt blad, med ganska bred ryggsida. Eggen skall inte vara för båtformad (om man inte skall flå vill säga) och ganska spetsig. Dessutom föredrar jag egg med liten vinkel anpassad för täljning. Eggar med trubbig vinkel är till för jakt, då man skär mot ben och dyl. Skaftet skall vara eliptiskt med en tydlig krage längst upp. kniven skall ligga bra i handen på många olika sätt. Tälja från sig, mot sig, karva, flå, ta ur fisk etc.
Som komplement har jag ibland en riktig huggare av samisk modell. Bladet är drygt 18 cm och av ett ganska mjukt stål (annars spricker bladet mot frusen björk). Eggen är gjord för att både tälja och hugga med. Om man ändå inte tänker ge sig på virke tjockare än 5 cm behövs ingen yxa, utan hyggaren är både lättare och mera flexibel.

Lycka till
Anders V

Kniv

"Allt" man kan göra med en stor kniv kan man åxå göra med en liten. "Allt" man kan göra med en liten kniv kan man dock inte göra med en stor kniv. Det handlar om teknik och vana och hanskas med en kniv vilket tyvär många saknar. Detta kan man bara lära sig genom att använda kniven ofta. Man behöver inte köpa en stor dyr kniv om man lär sig hanskas med en vanlig arbets kniv typ mora. Det är klart vill man ha en stor kniv så ska man givetvis köpa en. Men risken finns, om man använder kniven ofta, att man faller tillbaka på en mindre kniv.

wern

Gäst
kniv

om man är högerhänt vilken på vilken sida ska man hänga kniven på bältet?

Tips

Investera i en riktig kniv. En morakniv måste du köpa ny efter varje tur. Rekomenderar www.bestknives.com , köpte min egen Cold Steel SRK där för drygt halva Sverige-priset. Ingen moms. /Rikard

Tips

Investera i en riktig kniv. En morakniv måste du köpa ny efter varje tur. Rekomenderar www.bestknives.com , köpte min egen Cold Steel SRK där för drygt halva Sverige-priset. Ingen moms. /Rikard

ubbe_j@hotmail.com (Ubbe)

Gäst
Bra kniv

Jag har lyckats slita ut några kniver i 100-300:- klassen senast en sandiviks fiskekniv som jag spräckte. Men en elkniv för 25:- hänger med än. Nackdelen är att den behöver lipas lite ofta p.g.a. mjukt stål. Nu har jag en F1 sedan ett år och är MYCKET NÖJD, nackdelen är priset men troligen är det min sista kniv som jag behöver köpa.

m.v.h.
/Ubbe

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg