Gå till en byggvaruhandel, OSB Bygg, Bauhaus, Jula, Clas i sjön osv och köp dig en "morakniv" för en femtilapp.
Hultafors har bra knivar, det finns en Hantverkskniv för en tjuga på extrapris. Den duger.
Naturligtvis finns det dyrare och mycket dyrare och ännu mycket dyrare knivar än en Hultafors eller Mora, men det funkar.
Normalt brukar jag föreslå Fällkniven F1 eller H1 men börja med en vanlig Morakniv så länge.
Oavsett vad du väljer så kan jag ge dig följande tips:
Undvik alla knivar med ihåliga skaft. Det finns undantag men de kostar.
Undvik alla som har kompass i handtaget, där finns inga undantag.
Undvik alla som kallas "Rambokniv", "överlevnadskniv" eller liknande. Det finns några undantag.
Undvik alla knivar som ser "häftiga ut", på Tradera. I synnerhet om de heter något med USMC, SWAT, CIA, Special Forces, Homeland Security osv.
Undvik allt från Cold Steel. Extremt högt pris för en skitkniv.
Köp inte en tusenkronorskniv det första du gör. Lär dig att använda en billig kniv först. Lär dig dessutom knivens begränsningar och se till att den är vass.
Moraknivar som är flatslipade, oavsett typ av slipning, är lättare att hålla vassa om man inte är van.
Det hänger egentligen inte på själva verktyget om man gör ett bra jobb, däremot är toleransen för "missbruk" högre på en kniv som är gjord för ändamålet. En kniv är ett SKÄRANDE verktyg.
Om Paul föreslår M95 och Bark River så kan jag föreslå Peltonens Sissipuuko M07. samma som M95 men något kortare.
http://www.coldskills.com/webbshop_csc/butik/prod182.html
Den funkar till det mesta.
Själv använder jag Fällkniven F1, H1 och F2 eller Sissipuuko M07.