Fram för knickers! Jag har helt spolat hellånga byxor, kör utan oavsett årstid med lätta 3/4 + knästrumpor + gaiters. Däremot hellånga lätta
regnbyxor med hellånga blixtlås på benen, men bara när det verkligen regnar, samt vid vadning.
Det är så mycket enklare att reglera skyddsnivå, värme och ventilation på dagen, och att bara ta av/torka gaiters på kvällen, utan att dra in blöta skitiga byxben i tältet.
Huvudanledningen för egen del är dock att i princip alla hellånga ben (inkl. de "stretchiga") tynger ner ända uppifrån, och får byxorna att strama över mina lår/knän i branta stigningar; än värre med tunga blöta benslut (jo, jag inser att jag lider av mer utpräglade skidåkarben än de flesta
).
Jag behöver ändå gaiters i den sortens terräng jag mest rör mig i, och knälånga strumpor då allt annat förr eller senare korvar sig ner i skorna på mina tjocka vader. Så det är ingen extravikt för min del, utan tvärtom en viktbesparing när jag inte dubblerar men långa byxben.
Dubbla ullfrottestrumpor har hittills inga mygg bitit igenom, men man kan ju dra några stråk myggmedel på skaften.
Att byta utslitna gaiters (eller deras delar) är också enklare och billigare än att laga trasiga byxben alt. (åtminstone för min del) försöka hitta nya vettiga byxor.