Knåskydd

Jag har tänkt att köpa knäskydd till denna telissäsong.

Jag brukar åka med typ neopren knäskydd, typ vulkan, för att jag har haft lite problem med knäna.

Så frågan är kommer ett par knäskydd typ de som arcteryx har ge samma effekt som neopren knäskydd?? Dvs ge lite stöd och hålla knät varmt.

Typ dessa funderar jag på att köpa:
http://www.arcteryx.com/product.aspx?group=Accessories&prod=3098

Ngn som har testat dessa?

Gustaf

Tjaa... vet inte riktigt... En läkare sade att det var ngt som kallas Patello femoralt smärt syndrom. Medans en annan sade att det hade och göra med minisken. Men med neoprenskydd kan jag spela innebandy, vilket borde slita hårt på knän. Så om skydden bara ger samma effekt som neoprenskydd och samtidigt har en hård yta och ngt som tar upp smällen bakom så borde det funka bra.

Ix; sa:
Typ dessa funderar jag på att köpa:
http://www.arcteryx.com/product.aspx?group=Accessories&prod=3098

Ngn som har testat dessa?
Jepp, jag har sådana till telis, skridskoåkning och lite allt möjligt.

Jag tycker de är suveräna. Dyra men mycket bra. Jag har ett dåligt knä som värms upp lite dessa men inte för mycket. Ditt speciella problem kan jag naturligtvis inte veta om dessa knäskydd hjälper, men för mig har de varit suveräna.

/Staffan

Dubbelt

Kan du inte köra med bägge?

Neopreneskyddet är väl sådant med hål på knäet som håller knäskålen på plats? Ett Asterix (eller Voilé eller Skyllermarks eller Dainese) -skydd hjälper inte till med detta utan skyddar bara mot smällar.

kneepad.jpg

mm...

Om man jämför med något heltomslutande knäskydd värmer de inte speciellt mycket. Sitter dock skönt och känns följasamma. Kanske kan man kombinera med något som värmer lite mer.

<snip> Var visst lite sen<snip>

/t

Ix; sa:
De ser ut precis som vanliga inlinesknäskydd så det är förmodligen en bättre affär att köpa sådana i en vanlig sportaffär. Arc'teryx är ju inte direkt kända för att hålla låga priser i Sverige...
F.ö. lär de inte värma speciellt mycket så du lär nog behöva komplettera med något annat om du vill hålla knäna varma.

Jag kör med skyllermarks och upplever att mina knän blir varmare och mjukare än om jag åker utan.
Sen att knävecket fortarande är lite kallt gör inte så mycket, det är ju på framsidan som sträckningen sker...
Jag har inget problem med mina knän men upplever att jag åker bättre med knäskydd än utan, dels för att man vågar köra på lite (det gör inget om man dunsar i skidan lite då och då...), dels för att knäna mår bättre. I början känns det lite avigt med relativt hårda resårband som stramar och knöglar till långjalingarna men det råder man snabbt bot på och ganska snart känns det helt naturligt, det är som att åka med hjälm... lite sådär i början men snart vågar man inte åka utan.

mvh/sam

Salomon

Salomon gør knæskydd som liknar arcteryxarna, fast dom sæljs som inlinesknæskydd i sverige. dom funkar bra till telisar, och sæljs som telisknæskydd i butiker utomlands.
jag kør med apotekets knæskydd med en skena på var sida om knæt under långkallingarna, och sen salomonskydden utanpå. kanske låter trångt, men det går bra.
det bæsta med salomonskydden ær att de finns i mindre sizer, så de passar mina knæn vældig bra, blir smidigt!
apoteksskydden har jag istællet før neoprenskydd, jag har redan problem med ledbanden, och prioriterar att ha skenorna istællet før den lite bættre værmeeffekten som neoprenskydden ger.
sægs att skydden ska vara ca 7 mm før att værma tillræckligt bra....

lycka till i djungeln!

Jag har använt dem i en säsong. I mitt tycke värmer de bra, även när det är kallt.
Sedan så sitter de riktigt bra, de halkar inte ner utan stannar på plats hela dagen. Efter ett tag glömmer man att de sitter på.

Ett...

väldigt gott argument till att köpa Arc´teryx knäskydd är att de inte använder sig av kardborreband som "spänna-fast-annordning".

Detta är väldigt avgörande om du åker med laminatbrallor (dvs Gore-tex, m.fl) eftersom vanliga skateboardknäskydd inte beöver ta hänsyn till att de skall sitta under ett par brallor för 2500 kr eller mer, och därmed skaver eller "äter" sönder dina (mest troligt dyra) byxor innifrån.

Har själv Arc´teryx knäskydd och de är helt outstanding! Lätta, håller sig på plats, "äter" inte upp byxor, m.m

Ett möjligt alternativ kan vara Black Diamonds nya Telekneesis, men då är ju frågan både vad priset blir samt var du ska få tag på dem...

telekneesis_s.jpg

(Du kan inte få en större bild om du klickar ;))

Min rekommendation är att köra på ett par Arc´teryx och eventuellt komplettera dessa med ett par (tunna?) neopreneskydd.

/Anders B

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg