Knarr med läderpjäxor

Hej
Jag har efter helgen upptäckt ett problem med min utrustning. Min läderpjäxor kanrrar väldigt mycket när man använder de i kombination med med en rottefella-bindning. Friktionen är så stor att skidan nästan lyfts närjag tar ett steg framåt, istället för att glida. Storleken på pjäxa kontra bindning skall inte vara fel.
Finns det något man kan göra med själva läppen på pjäxan för att få bort knarret. Typ smörja eller något som håller i kyla.?
/Tony

Jag har upplevt samma sak som du men i mitt fall gäller det plastpjäxor. Har funderat på siliconspray men det kommer ju att skavas bort snabbt. Kanske har nån löst problemet på nåt fiffigt sätt??

// Uffe

Funderat på att tåla det?

Även om jag inte är uråldrig så har jag åkt skidor i väldigt många år med olika typer av bindningar och skor. Att det knarrar är från sko och bindning är snarare regel än undantag varför jag har valt att tåla ljudet och dessutom gilla det som "typljud" för turåkning. Jämfört med skoterbröl så är det en lisa i ljudvärlden.

Jag har också svårt att tåla detta ljud... som för övrigt huvudsakligen bara har hörts vid vissa väderlekar (inte alltid alltså).

Jag har alltid haft med mig försvarets hudsalva (av andra skäl). Denna har vid behov jag kletat på, på både bindning och pjäxa. Det har funkat ett tag, men visst försvinner effekten...

Patric

Silikonpasta

Hej!

Jag tycker också att mina pjäxor knarrar onödigt mycket. Har provat med silikonpasta och jag tycker att det funkar bra, men man måste ju kleta på lite någon gång per dag. Enklast är väl att göra det i samband med ev. vallning på morgonen.

MVH
Kristina

Fila fila fila

Ta fram kniven då, om ni inte har någon fil. :) På speciellt plastpjäxor brukar knarret komma från när gummisulan tar i bindningen. Skav av lite av gummit (inte plasten) på sidan så blir det tyst.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan_TeamToyota Läderpjäxor med spänne?! Turskidåkning 1
madir Plast- kontra läderpjäxor på luftig tur ??? Turskidåkning 1

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg