Knak i ram?

Tjena!
Jag har en CP-Octagon. När man trampar kommer ett iriterande knak. Lagret är okej och alla detaljer är väl infettade och åtdragna. Är det någon som har en smart idé?

Knakileknak...
 
Knaket!!

Hej!!
Jag misstänker att det är sadelstolpen som behöver fettas/oljas in. Stå upp och trampa, försvinner ljudet då är det stolpen som behöver oljas. Annars kan det vara styrlagret som behöver fettas in.

Lycka till//Conny
 
Jag har haft något liknande problem, ett knäppande ljud när man trampar (specielt om man tog i). Jag hittade inte heller något fel på lagret till trampaxeln, men upptäckte till slut att hela "lagerkassetten" rörde sig i förhållande till rammaterialet. Jag tror att jag fixade detta med lite fett, men detta var några år sedan så jag är inte säker!
Lycka till!
 
Hej,

Jag har råkat ut för samma sak med min X-caliber och det visade sig att "body´n" var trasig i bakhjulet. Jag hade cyklat ca 7-800 mil på den, när det började knaka men det gick på garantin.
Så är cykeln rätt ny kan det vara ide att låta cykelhandlarn kolla om det inte går på garantin.

Hilsen fra
Jens
 
hade ungefär samma problem..efter mycket om och men och vevlager byte mm så upptäckte jag att ljudet kom från pedalerna...
 
Fetta in sadelstolpe?

Hej

Jag hade samma problem. Jag fettade in sadelstolpen. Nu slutade knakljudet. Det var bara det att nu började sadelstolpen att långsamt glida nedåt när man satt ner och cyklade, särskilt i hoppig terräng. Detta trots att jag drog åt så mycket jag kunde. Det enda raka var att få bort fettet igen, det gick med avfettning + bensin. Nu knakar det lite men sadeln är fast och det tycker jag är bättre.

mvh
J-E
 
Joje; sa:
Tjena!
Jag har en CP-Octagon. När man trampar kommer ett iriterande knak. Lagret är okej och alla detaljer är väl infettade och åtdragna. Är det någon som har en smart idé?

Ett ganska vanligt problem. Knaket kommer som oftast av att metall ligger och gnider mot metall någonstans på cykeln. vanliga ställen som behöver fettas in och dras åt är skruvarna som fäster framdreven. Skruvarna som håller styret och barendsen styrstammen, SPD-mekanismen etc, etc. Ett bra tillfälle att plocka sönder cykeln för att se hur den är konstruerad. Glöm inte att dra åt allting. Särskilt vevarmarna som ska sitta hårt av bara f-n. (Obs, fetta inte fyrkantsaxeln)
 
Re: Varför inte fetta vevarms-axeln?

anderswallander; sa:
CrossM, du skrev att man inte ska fetta in vevarms-axeln. Jag undrar varför?

Det verkar som att fettet gör att vevarmen trycks för långt in mot stålaxeln. Fyrkantshålet i veven blir för stort och veven börjar glappa. Jag har själv aldrig haft någon erfarenhet av detta eftersom jag redan från början fick rådet att aldrig fetta in axeln.
Jag har dock sett det hända på andra cyklar, och då är det bara att köpa nytt vevparti.
Har man knak i vevpartiet bör man istället testa att i första hand dra åt veven så hårt som den ska dras åt. Då behövs en momentnyckel. Enligt Shimanos serviceinstruktioner på nätet ska man dra åt med 35-50 Nm, vilket är satans hårt.
 
Re: Re: Varför inte fetta vevarms-axeln?

Du kan (och bör) fetta in axeln utan problem.

Det finns en diskussion om detta här:
http://www.faqs.org/faqs/bicycles-faq/part4/

"Grease in this interface does not affect performance, because only the press fit, not friction, transmits load from crank to spindle... ...The purpose of the
lubricant is to give a predictable press fit for a known torque."

Dunder Klumpen har rätt i att en momentnyckel gör sig bra i varje cyklists verktygslåda :) Man kan köpa sådana till rätt humana priser på Biltema.






CrossM; sa:
anderswallander; sa:
CrossM, du skrev att man inte ska fetta in vevarms-axeln. Jag undrar varför?

Det verkar som att fettet gör att vevarmen trycks för långt in mot stålaxeln. Fyrkantshålet i veven blir för stort och veven börjar glappa. Jag har själv aldrig haft någon erfarenhet av detta eftersom jag redan från början fick rådet att aldrig fetta in axeln.
Jag har dock sett det hända på andra cyklar, och då är det bara att köpa nytt vevparti.
Har man knak i vevpartiet bör man istället testa att i första hand dra åt veven så hårt som den ska dras åt. Då behövs en momentnyckel. Enligt Shimanos serviceinstruktioner på nätet ska man dra åt med 35-50 Nm, vilket är satans hårt.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg