Knäskydd?

Tjenixen!
Är det någon som har lite tips om bra knäskydd som passar till telisåknig? Är lite sliten i knäna efter att ha slagit de blåa under julveckan.
Simma lugnt!
/R

Prova handbolls resp. inlines knäskydd

Jag har under flera år kört med handbollsknäskydd, och hittills så har jag varit mycket nöjd med dessa. De håller knäet varmt och skyddat och sitter på plats ordentligt. En anmärkning som jag fick av en annan telis åkare, var att dessa kanske inte skulle hålla för en direktträff av en skarp kant eftersom de inte har något hårt plastskal ytterst... Men än så länge så har jag aldrig varit i närheten av att få ett genomslag!
Förra helgen så provade jag inlines knäskydd och de var klart svalare, vilket var den enda skillnaden i "känsla".

/
Hasse

ArcTeryx

ArcTeryx Har ett par knäskydd som skall vara bra för telisar (har inte provat själv). Är formgivna för att inte skava på skalbyxan. Kostar runt 350:-

Hadebra

hårt är bra

du vill definitivt ha hårda knäskydd. vänta inte tills du dragit i knät ordentligt!
det finns alla möjliga in-lines/långfärdsskridsko skydd som borde funka- testa m skidbyxorna på.

annars har jag hört att Arcteryx ska vara bra (de är för övrigt bra på allt)

Genomslag med handbollsskydd ?

Är det någon som har råkat ut för genomslag då man har använt handbollsskydd vid telisåkning, eller slagit sönder plastskalet på inlinesskydd?

Plasten i inlinesskydd är väl först och främst tänkt att skydda mot skrapskador( samt att sprida trycket över en större yta), själva dämpningen av stöten sker först och främst av materialet bakom plastskalet.

Jag har för mig att både Tierra och Klättermusen har fickor ( för knäskydd ) på någon modell av deras salopettbyxor. Finns det knäskydd från respektive fabrikat? Hur är de utformade?
Fungerar verkligen knäskydd bra även om de inte "sitter fast" direkt på benet då man åker telisar? Dessa knäfickor är kanske tänkta mer för bekväma thermoknäskydd då man gräver i snön...

/
Hasse

/
hasse

Blåkläder

Jag har ett par mjuka men tjocka knäskydd som jag fått av er rörmokare. Dom kostar 85:- på Clas Ohlson AB. Dom passar i Klättermusens brallor, kanske Tierra också. Själv klämmer jag fast dom med ett brett gummiband. Jag har aldrig råkat ut för genomslag....än.

Knäskydd

Använder arbetsknäskyd i mina Fimbul byxor på tur osv underbart när man skall stå på knä, gräva snögrotta osv...

Men när jag åker telis i pist så åker inlinesskydden på, jag har slagit mitt gnä rejält blå/rött när den krockade med en sten under snön precis bredvid knäskyddet i Fimbulbyxorna.

Gled knäskyddet iväg?

Hej Peter,

Tror du att olyckan hade kunnat undvikas ifall du istället hade haft ett knäskydd under byxorna? Hur är det med justeringsmöjlighet på byxorna du använder, går det att fixera knäskyddet någorlunda?

/
Hasse

Arx'teryx

Har också Fimbul :) men använder sedan 2 år Arc´teryx. Tidigare körde jag med handbollsskydd, men dessa kräver att de träs på från foten vilket skrynklar till underställ och fleecebyxor.

'teryx spänner man på med två band, det övre är elastiskt men det undre är det inte. De skyddar det små knölarna under knär också, vilket man uppskattar om man slagit i dem någon gång. Jag har dessa skydd även när jag går på tur, de märks inte.

Du kan hitta skydden på Tierras butik på Vasagatan om du bor i Stockholm.

/föhl

Arx'teryx!

Kollade in Arx'teryx igår. De verkade helt OK och klart smidigare än andra jag sett, typ inline. 400 pix kan dock tyckas vara lite häftigt. Men smakar det så kostar det. Skulle tro att jag slår till på ett par sådana inför nästa tur till snön, så slipper man kanske vara invalidiserad en månad efteråt.
/R

du kan slippa

invalidisering för resten av livet så det är ingen dum idé att skaffa ett par man trivs med. ung som hjälm-"nä den är så obekväm så jag lämnar den hemma idag, jag ska säkert inte kn...a lärkbjörk idag..."

Hockeybenskydd av barnmodell

Jag har ett par Jofa hockeybenskydd av barnmodell och de funkar bra för mig. Hitills har de stått emot allt!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j0hannez panik: skyddköp: knäskydd Telemark 13

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg