Knäppande fingrar

Hej!

Jag har tidigare klättrat några gånger i veckan, både inomhus och utomhus. På senare tid har jag dragit ner på klättringen och det beror till stor del på knäppade fingrar (speciellt om det är kallt utomhus). Det gör sällan ont, men lederna knäpper mycket ofta då jag böjer fingrarna. Innan jag började klättra hände det i princip aldrig. Eftersom det sällan gör ont är det inget akut, men det känns inte så bra och jag är orolig för att det ska bli värre med tiden, speciellt om jag fortsätter klättra.

Är det någon av er som har erfarit samma sak? Det vore toppen om någon vet vad det beror på och om det går att bli av med!

Gå till läkare, få remiss, bli undersökt. Fingrar är komplexa prylar och inte så lätta att diagnosticera på beskrivning.

Känner inte igen din beskrivning, så det låter inte som en av de vanliga åkommorna. Se till att gå till en handkirurg/ortoped!

Expertisen är tyvärr inte alltid så stor om man är på fel sjukhus, osv. En teknik som används för att "se in" är ultraljud, men här i Göteborg finns det typ bara någon enstaka ortoped som behärskar det. Han finns f.ö på Carlanderska.

Förresten, har du provat att värma upp fingrarna varsamt och ordentligt? Prova också att klättra mycket open hand och mindre crimpigt! Det minskar belastningen på lederna massvis.

John

Jag har ett vänsterfinger som lite grann vill fastna i det uträtade läget, jag kan utan vidare böja det utan att hjälpa till med nåt annat finger, men det tar emot, sen knäpper det och det gör lite ont.

Har haft så ett halvår eller ett år. Har inte gjort nåt åt det alltså. Det känns inte som att det blir sämre av att jag klättrar, eller bättre vid uppehåll. Jag KAN var partisk där...

Kan vara olika saker...

När jag var i tonåren hade jag knäppningar i två fingrar och de kunde fastna i vissa lägen, det gick över efter något år. Vet inte vad det berodde på.

Nu har jag knäppningar i alla fingerleder ibland, inget med vissa lägen eller vinklar att göra, och som jag fattat det å beror det på kavitation i ledvätskan. Vet dock inte hur dåligt det kan vara, pratar vi rörsystem och liknande så är kavitation inte önskvärt eftersom det sliter på rören, i leder vet jag inte.

Hur länge har du klättrat?

De första åren jag klättrade tyckte jag alltid att mina fingrar strulade; stelhet och värk osv. Jag tror fingrarna behöver några år av snäll klättring med lagom belastning för att anpassas för klättring.

Gäller att känna sina fingrar, och inte pusha över gränsen utan släppa när det inte känns bra. Prioritera volym och tekniska leder som inte handlar om fingerstyrka.

Jag har också haft mycket problem med knäppningar och smärta i några fingrar, men under det senaste året har det i princip försvunnit. Jag tror också att det gäller att träna mycket volym på lätta leder så att ligamenten blir starkare och låta bli att klättra krimpiga leder/problem tills det börjar bli bättre.

Jag har ett vänsterfinger som lite grann vill fastna i det uträtade läget, jag kan utan vidare böja det utan att hjälpa till med nåt annat finger, men det tar emot, sen knäpper det och det gör lite ont.

Har haft så ett halvår eller ett år. Har inte gjort nåt åt det alltså. Det känns inte som att det blir sämre av att jag klättrar, eller bättre vid uppehåll. Jag KAN var partisk där...

Triggerfinger?
Fast brukar vara tvärtom och fastna böjt, och svårt att räta ut.
Kan åtgärdas på 15 minuter om det behövs.

När jag var i tonåren hade jag knäppningar i två fingrar och de kunde fastna i vissa lägen, det gick över efter något år. Vet inte vad det berodde på.

Nu har jag knäppningar i alla fingerleder ibland, inget med vissa lägen eller vinklar att göra, och som jag fattat det å beror det på kavitation i ledvätskan. Vet dock inte hur dåligt det kan vara, pratar vi rörsystem och liknande så är kavitation inte önskvärt eftersom det sliter på rören, i leder vet jag inte.

Vacumfenomen.
Undertyck skapar en knäpp (gasbubbla bildas) när den har försvunnit efter 20 minuter kan man göra det igen.
Sliter inte, ofarligt, men kan irritera (mest andra om man håller på och "knäcker" sina leder hela tiden).

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg