Knäppa vätskor i multifuelköket? Vad har du testat?

Jag köpte ett primus multifuel på addnatures januarirea, nu har jag testkört ett multifuelkök för första gången i mitt liv.

Som barn frilufsades det med trangia, t-röd och otalig väntan på matlagningen under 70-talet så när jag böev vuxen och gasen kom tittade jag aldrig tillbaka.

Men jag har ändå varit nyfiken så den ovan nämnda rean gjorde att jag slog till, mitt första multifuel och faktiskt det enda jag sett. Efter att letat i kök, förråd och garage efter något som brann var det dags.

Jag förvärmde och försökte tända upp men det blev bara gul och sotig låga trots över en minuts förvärmning. Kanske balsamterpenting var dåligt val?

När jag hade gett upp och vänt på flaskan för att elda upp det sista i slangarna blev lågan blå och reamotorljudet kom. Jag vände snabbt tillbaka flaskan men fick tända upp igen. Då funkade det direkt.

Nu slåss jag mot demonen "Will it burn?", linolja, matolja? Vad är det knappaste ni testat?
 
Du har inte funderat på vad som kan hända med fel vätskor - att köket brinner upp är väl det lindrigaste, att några prylar runt omkring såsom ditt hus i nästa steg och i värsta fall du själv eller någon annan person skadas av dina pyrotekniska experiment. Läs lite kemi om vad som är likvärdiga bränslen som de rekommenderade - i bästa fall korkar någon ventil igen och köket slocknar men hur kul är det att bygga en okontrollerbar brandbomb som eldar bort allt i sin närhet.

Lite respekt för energiinnehållet i brännbara vätskor, för din omgivnings bästa!

/Patrik,
 
Du har inte funderat på vad som kan hända med fel vätskor - att köket brinner upp är väl det lindrigaste, att några prylar runt omkring såsom ditt hus i nästa steg och i värsta fall du själv eller någon annan person skadas av dina pyrotekniska experiment. Läs lite kemi om vad som är likvärdiga bränslen som de rekommenderade - i bästa fall korkar någon ventil igen och köket slocknar men hur kul är det att bygga en okontrollerbar brandbomb som eldar bort allt i sin närhet.

Lite respekt för energiinnehållet i brännbara vätskor, för din omgivnings bästa!

/Patrik,


Okej, vad har du eldat ditt multifuelkök med för bränslen?
 
Vill jag ha effekt så kör man ju hydrazin;-)

Men numera kör jag mest fastbränslebuckar så slipper man pumpar och annat jox, tänk metatabletter fast mer effekt;-)

Ammoniumperklorat, Aluminium och Järnoxid
 
Okej, vad har du eldat ditt multifuelkök med för bränslen?

Mitt Optimus nova (från tidigt 2000tal) har jag kört på följande:
Kemiskt ren bensin från målaraffären - rent och effektivt
Akrylatbensin (för 4takt utan oljeblandning) köpt på pump hos gräsklipparhandlaren: rent och bra
Vanlig blyfri 95 från bilmacken: luktar lite illa men inte nämnvärt sotigare
Rysk lågoktanig bilbensin: sotigt och smutsigt och kankse lite lägre effekt men lägre effekten kan även bero på höjden vi var på.

Inga stora kemiska skillander i min repertoar således.

Har inte kört på fotogen då jag gillar iden att ha ett bränsle och slippa ett alterntivbränsle till förvärmning.

Men somamrtid gillar jag även gaskök - slipper förvärma men nackdelen är att det kan vara svårt att veta hur mycket det är kvar i burken.

/Patrik
 
Effekt och energi är inte samma sak. effekt är energi per tid medans energi berättar bara om det totala mängden - inte hur fort det omvandlas.

TNT är jättebra sprängmedel med mycket hög effekt när den briserar, men enegimässigt skulle man behöva minst 100 gram, troligen närmare 200-gram för att värma en liter vatten till skillnad från 15-20 gram bensin/gasol på planbottnad gryta. - det bipackade syret i sprängmedlets förening tar plats och en stor av energin är redan förbrukad och den delen som är kvar är förpackad instabilt och kan omsättas väldigt snabbt vid kraftig stöt (detonation).

Så länge man håller sig till petroleumbaserade destillat (gasol, bensin, nafata, oljor till asfalt), matoljor etc. så är inte faran större än för bränslen som köket redan är gjort för dvs. diesel, fotogen, bensin och ofta gasol i olika former då detta hör till det mest energirika per kg vi har idag om man bortser från kärnenergi - varför detta är relativt ofarligt och får användas av dödliga beror på att det behövs förbaskat mycket med luft och i rätt blandning med luften innan den blir brännbar och ev. explosiv. och alla som önskar en perfekt blandning på större volymer av vad det nu är, vet att blandning är en svår konst, mycket svår konst då det alltid skiktar sig någonstans och det blir fel proportioner.


Försöker man med olika alkoholer så kommer man att bli besviken då man måste minska på primärluften i blandarröret eller använda grövre munstycke samt förgasningen drar hemskt mycket med värme.

Är brännarhuvudet inte byggd som gamla optimuskök där förgasardelen satt där moderna köks brännplåt är idag, dvs mitt i lågan, så vete fasen om värmekapaciteten för förgasningen räcker för sprit - att bara ha en rörbit i elden som i modernare kök räcker inte om man inte kör två varv, primus omnifuel med bara 4 ganska smala stöd mellan koppen och botten räcker inte för att leda tillräckligt med värme för att förgasa sprit ens från den glödrödvarma koppen till bottenstycke där förgasningen sker, optimus kanske skulle klara sig då den har mer flänsar i lågan som värmer förgasaren men har idag fel munstycksstorlek för metanol/etanol (har provat) och brinner på tok för magert.

så länge man håller sig undan hydrazin (mycket giftigt), vätgas, acetylen, konc. väteperoxid, syror och andra mer exotiska soppor med kväve och annat i (och i regel också svåranskaffningsbara) så kan man prova ganska mycket. Men som tidigare nämnt - man måste också vara lite påläst, inte annat så för att kunna identifiera sopporna.
 
Petrol blå (ÖoB). Luktar illa, drygt att använda, köket fungerade inte så bra som jag önskade.

Alkylatbensin: fungerar riktigt bra. Helnöjd. 18 kr/l på pump köper jag det för. Jag tycker det är roligare att köra köket på flytande bränsle än gas. Att det dessutom blir billigare är bara en bonus.
 
Nitro är inte alls nått raketbränsle så sett.

Haha dragracingmotorers cylindrar fylls i princip med nitro och metanol vätskemässigt - i en vanlig motor är det bara lite bensin eller diesel i dimmform..
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg