Knäppa längder

GustavOh; sa:
Men tillbaka till ämnet, så undrar jag var man egentligen hittar bra liggunderlag i *verklig* fullängd, dvs så de skyddar sovsäcken från markfukt om man sover i vindskydd.

Mmm. Precis, även om man får plats på liggunderlaget själv om det är 190+ så är ju sovsäcken typ 230.. Liggunderlag som metervara hade varit riktigt schyst..

Re: Re: Vad är frågan

azog; sa:
johankse; sa:
Du har klädpaketet under huvudet och fotändan i den tomma ryggsäcken. Räcker inte längden till??? Klistra ihop ett lämpligt antal 3-5mm liggunderlag och du kan få så långt och brett du vill....

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-04-20 kl 12:49]

Haken är att de gånger jag sover i hemsnickrat vindskydd är det oftast fler än jag som sover där. Och eftersom man inte vill släpa omkring på en större presenning/tarp än man behöver så är det oftast inte helt gott om plats. Mao. så ligger ryggsäcken förmodligen utanför vindskyddet med regnöverdrag på och kläderna ligger förmodligen i ryggsäcken (har inget större behov av kudde och är det så att blöt mark är ett problem så har jag lärt mig den hårda vägen att plastpåsar runt kläderna inte nödvändigtvis innebär att de är torra på morgonen om de legat direkt på marken..)

Att klippa och klistra låter ju rätt vettigt dock om det fungerar bra. Men räcker det att limma ihop kanterna eller måste man lägga bitarna omlott för att det ska sitta bra? Och vad funkar det med för lim?

//Daniel

Lim i all ära det ger väl lite att ta i men...TEJP, caramba!
Tejp av varianten bredare packtejp är skitbra, (brukar laga mina liggunderlag med det när jag tänk att "här var det vist lite knöglig mark" och sedan vaknat upp men en stubbe i svanken och liggunderlaget peretsat som på en påle) behöver man lite slityta utanpå kan man lägga silver tejp. Du skriver som någon som aldrig jobbat i showbiz!

Jag minns när jag var aktiv i skogen för tjugofem år sedan, då var det mode att korta av liggunderlaget så det slutade strax nedan knäna.
Det var ryggen och bålen som behövde skyddas mot markkylan...

Tror det var Fjällräven som var upphov till den idén.

Tejp o klister om sånt

Tejp är toppen, dubbelhäftande mattejp orkar tom hålla flygplansinredningen på plats utom vid Gottoftaövningar. Näst bäst är gaffeltejp, silver eller svart. Kontaktlim kan vara riktigt skummt på vissa Evaplaster, pröva på testbit först. Skomakarnas kontaktlim är bra...Jag har en bekännelse jag har en sittbit, skuren ur tunnast liggunderlaget, då när modet var bållängd, med mig ut och med den under klädpåsen så håller de sig torra under tarpen. Huvudet håller den på plats.... Skönt med nackkudde. Inte UL men väl KL.
Om ändamålet med turen är att ha det lika bekvämt som hemma glöm inte diskbänken, elkabeln och vattenslangen! Definitivt inte KL men väl KT.

Go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg