Knäskydd debatt=bra
Tjeena Madir o alla.
Tack för att vi fått igång en diskussion om knäskydd.
Knäskador är ju en av det vanligaste och ibland allvarliga skadorna inom all utförsåkning.
Tyvärr ofta både mycket smärtsamma (gör djävligt ont) samt sätter stopp för vidare fysisk aktivitet lång tid framåt. (veckor, månader, år). Väntetid på operation efter en X-bandsskada är ofta betydande och rehabiliteringstiden tar många månader för en ”tävlingsåkare”.
Håller helt med att carvingskidan är mera skadeframkallande. Dock mycket roligare att åka på. Men att risken för att ”bergsskidan ” skär uppåt och då kan orsaka vridningsvåld i knät blir betydande.
Angående Vulkanskydd så är min uppfattning att de hjälper till en viss del. Dock ej genom att ge ett mekaniskt stöd, utan att ge knät mera värme dvs mer genomblödning i vävnaderna. Detta i sin tur ger de utsatta strukturerna mera tålighet för extrem påfrestning ex, vid vridvåld. (Samma teori som vikten av att värma upp en muskel innan träning).
Vidare är min uppfattning att med en stabiliserande Ortos, dvs med metallskenor på in och utsidan av knät (stödjer inre och yttre ledbanden) samt en X-struktur av remmar som stabiliserar och avlastar främre och bakre X-bandet ger en betydande skyddsfunktion för knäleden. Samt att det även ger värme.
Dessutom har en del av dess skydd även en ”kudde” runt knäskålen som förhindrar att denna åker ur led. (Ytterst smärtsamt). Denna ”kudde” ger även till viss del skydd mot direkt våld. Stålkanter mm.
OBS. Ovan är min uppfattning, sprungen ut egen erfarenhet och tänkande. Dock kan jag ej i nuläget, ta fram någon artikel ur The Lansert , The Journal of Orthopedic Medicin eller annan facktidsskrift som bekräftar det hela. Detta då jag ej tror att någon sådan undersökning ännu är utförd.
Angående tejp.
Jo! det kan fungera. Metoden ses bl, hos boxare som tejpar sina händer. Hos fotbolls och basketspelare, som tejpar fotlederna.
Men att tejpa knät är svårt och dyrt. 1. Du bör raka knät innan Du tejpar, annars gör det ont som fan att ta bort tejpen efter skidåkningen. 2. Du bör använda en kraftig och bred tygtejp, som tyvärr är dyr. 3. Du måste vet hur Du skall tejpa Ditt knä. Lite bökigt att lära sig detta.
4. Tyvärr kan Du bli allergisk mot tejpen, ett tillstånd man inte önskar någon. 5. Om Du låter tejpen sitta på ett par dagar kommer Du att bli uppmärksammad på afterskin. Tejpen har en viss förmåga att lukta efter en tid.
Angående passformen på knäskydd.
Det är just det som är viktigt. Min uppfattning är att skydden måste provas ut individuellt precis som allt annat. (Pjäxor, byxor, taxor och sockor).
OBS! Jag vill med detta inlägg bara försöka delge, till den som är intresserad av knäskydd, min erfarenhet och eventuella kunnande. Sålunda är jag i nuläget, inte intresserad av att offentligt ta strid för eller emot knäskydd vid skidåkning.
Det står ju var man/Q helt fritt att åka som man vill.
Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att försöka ta fram fakta om ovan. Och om det visade sig vara bra med ex, knäskydd, köpa aktier i de bolag som tillverkar dessa. (Inte bara menat som ironi)
Med vänlig hälsning
Lavinfaran