Klubbarna fortsätter att sprida sitt budskap om obligatorisk ryggsäck:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ge-dig-aldrig-ut-pa-isen-utan-det-har
Jag tycker det är provocerande att göra det när människor dör med ryggsäck. Att skriva att ryggsäck fungerar som flytväst ger falsk trygghet. Prova att bada med ryggsäck om ni tvivlar på det, men var försiktiga när ni gör det, se till att kunna komma upp snabbt eller att kunna få av ryggsäcken när ni är under vatten. Jag tänkte att den här tråden kunde få spridning bland folk som informerar, och att få dem att tänka ett varv till.
Jag hoppas att de som informerar om issäkerhetsfrågor sätter sig in i saken, och inte oreflekterat kopierar någons parts budskap. Eftersom den här infekterade debatten om någras krav på ryggsäck och sällskap finns, är det bra att vara medveten om den. Jag tänker på journalister och lärare.
Som lärare tycker jag att man under issäkerhets-undervisningen kan uppmärksamma sina elever på det budskap klubbarna ger och det problematiska med det. Man kan också prata om det totalitära i klubbarnas hållning. Man önskar inte att sina elever hamnar i sådana miljöer. Man vill fostra självständiga fritt tänkande människor.
Vi som står utanför klubbarna får hjälpas åt att balansera klubbarnas budskap. Jag har gjort lite med den här tråden och fortsätter i vardagen. Ni andra får gärna hjälpa till.
Och glöm inte att informera om att ha mobiltelefon i knuten plastpåse eller motsvarande och att använda den tidigt om man inte kommer upp ur vaken.