Klövsjö

Hej gott folk!

Vi har fått låna en stuga i Klövsjö och kommer att befinna oss där nästa vecka, v 31.

Jag har aldrig varit i den här delen av Jämtland tidigare och behöver ha lite hjälp med passande aktiviteter för oss.
Det är endast aktuellt med dagsturer, då vi inte har möjlighet den här gången att tälta pga medresenärers ovilja :)

Jag och sonen (11 år) har även med oss våra mountainbikes och har planerat att cykla lite - förslag på turer för det tas tacksamt emot!

1 dag är även reserverad för mig och flugfiske - så lite tips på lämpliga vatten för detta hade varit trevligt :)

Jag och sonen är vana utelivsmänniskor, jag har flugfiskat i snart 20 års tid nu.
Det är övriga resenärer som saknar erfarenhet samt fysisk förmåga att utföra långa strapatsrika vandringar.

Vi har bil så det är inga problem att förflytta sig över lite större områden.

Tacksam för alla tips o förslag som ni, den samlade expertisen, kan ge:)

Mvh,
Jonas

Stenugnsbagerietet i Klövsjö

Det kanske inte var detta du i första hand tänkte på, som mål för en dagstur, men det finns ett fantastiskt mysigt stenugnsbageri i Klövsjö som är väl värt ett besök. http://www.klovsjostenugnsbageri.se/

Den bilburne tar sig väl annars lätt upp på Flatruet för ett besök, särskilt om delar av övriga sällskapet inte är sugna på strapatser men ändå vill komma upp på kalfjället. Gör ni en tur över Ljungdalen kan god mat ätas på restaurang Fjällsippan (även detta värt ett besök).

Ja, och om delar av övriga sällskapet, som är mindre fjällvana, till äventyrs upptäcker att de behöver komplettera sin utrustning så finns möjlighet till det i Funäsdalen. De har rätt bra sortiment. Har själv köpt ett par pjäxor där ett år, och ett annat år ett par skidor, en gång en ny dunväst, en keps osv.

Just ja, det finns ju en gondol i Funäsdalen numera, det kan ju vara en rolig sak att åka upp i, till toppstugan. Har ej provat detta.

Tack så mycket!
Stenugnsbageriet är inbokat.
Gondolen hade jag ingen aning om att den fanns, så den ska kollas upp.
Flatruet ser ut o få ett besök också.

Jag tycker det känns långt med Flatruet och funäsdalen om du ska vara i Klövsjö? Fast det känner du väl bäst själv.

Fettjeåfallet i Klövsjö får ni inte missa allafall. Ett högt vattenfall. Sen storhogna är ju fint som sagt ovan

Långt

Andreaze har nog rätt i att det är lite långt. Däremot kan det ju vara bra att ha Funäsdalen i minne om det till exempel visar sig att de övriga i sällskapet behöver komplettera sin utrustning, och/eller behöver lite omväxling. Det finns några butiker mitt emot ICA i Funäsdalen som har "det mesta", dvs. allt från kängor till extra fleece-tröjor, kepsar, myggolja, fiskeutrustning eller vad man nu kan tänkas behöva, men glömt hemma. Att t.ex. gå omkring i dåliga gummistövlar med skavsår kan förstöra en semestervecka, och göra att man blir väldigt motvillig för all framtid. Fick intrycket att någon/några i sällskapet kanske inte är så vana fjällvandrare, och kanske behöver komplettera och/eller önskar lite omväxling (utgår här från mig själv, jag brukar tycka de är trevligt med lite omväxling, vi åkte t.ex. upp till Lundhags butik i Järpen bara för att kolla på nya kängor, passade då på att göra en snabbtur över Östersund via Frösön och Hoverberget). Ordet "långt" har ju inte riktigt samma betydelse där uppe, som hemma hos mig i Stockholmstrakten.

Tack för tipsen!
Flatruet ligger precis som ni nämnt lite väl långt bort från Klövsjö, så det har vi valt bort. Jag o sonen kommer att vandra från kläppen till Helags med 1 natts tältning.
Vi kommer att företa små dagsutflykter i klövsjö samt storhogna. Vattenfallet är inbokat.
Vi kommer även att köra till funäsdalen o ta gondolen upp och käka våfflor o vandra ner.
Jag kommer att fiska någonstans i vemdalen med 1 natts tältning.
Späckat schema men roligt 😁
Utrustning finns då jag levt ett aktivt uteliv i hela mitt liv o "smygköpt smygköpt" bra grejor till övriga familjen.
Anledningen till att det inte kan vara så strapatsrikt är att svärmor ska med och hon har ett dåligt knä som förhindrar henne att gå.
Stort tack.
/Jonas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg