Jag valde också mellan Snowdogs och Ruffwear förra året. Ett tillfälligt nedsatt pris avgjorde att det blev Ruffwear. Finns både positivt (t.ex. låg vikt på väskan, droppformade väskor som är lätta att packa rätt viktmässigt, satt bra på min hund vad gällde väskornas placering, små extrafickor) och negativt. Skulle nog faktiskt inte rekommendera den. Trots att den satt bra och långvarig, försiktig "invänjning" fick min hund små skavsår efter någon dag på vår vandring. Rätt bökig att ta på och av när den är packad.
Min hund hade en smal och djup bröstkorg, väskan satt mycket bättre på honom än på hundkompisen som är bredare över bröstet.
Kompisen fick en väska från Snowdogs, själva väskan tycker jag är väldigt tung. Men modellen med remmar tycker jag är bättre än Ruffwear, skulle själv inte välja att köpa en Y-selevariant nästa gång. Dessutom lättare att snedbelasta med sådan sele, väskorna sitter "bra" trots olika tyngd i dem. Med vanliga remmar märker man ju att det blir en viktförskjutning när hunden har klövjeväskan på sig om man skulle ha missat det vid packningen.
Allra bästa såklart är ju att prova på hunden men svårt vid beställning istället för köp i butik... Generellt sett tycker jag att de klövjeväskor jag sett till billigare priser är mycket sämre för hunden, men jag blir gärna motbevisad om någon hittar en bra men billig klövjeväska ;-)