Klockrems ögla att hålla flärpen

Jag skulle rekommendera att du köper ett nytt Nato-armband, finns massor på nätet för under hundralappen. De sitter skönt och är säkrare eftersom du inte tappar klockan om ena sprinten hoppar ur. Ser fräckt ut också.. :)

/ Ulf

Jag blev nyfiken och fick googla på vad natoband är. Trodde först det bred tygrem med täckande tyg över urtavlan (som rep- och kross-skydd) men om jag förstått rätt så är det i princip en vanlig spännrem med klockspänne i änden och det som gör den säkrare är att klockan kan hänga kvar i ena sprinten om den andra "poppar".
Om nu ena sprinten poppar och klockan lyfter från armbandet så tror jag det är en fråga om sekunder innan andra sprinten också "poppar" pga sneda belastningar och med hela klockan som hävarm, så jag tror tyvärr den extra säkerheten är något begränsad. Jag har hitills inte haft problem med att klock-sprintar gått sönder (peppar peppar) - tvärt om har jag haft svårt att öppna dem då jag behövt byta rem pga att hålen blivit för slitna.
På nuvarande armbandsur sitter armbandet med skruvar (Garmin Fenix). Utseendet på remmen är för mej rejält underordnat funktion.

/Patrik, behåller nog orginalremmen med nyköpta flärphållare
 
Nato, Zulu eller Raf (finns flera varianter - olika spännen, kardborre osv) kom från början från proffesionella användare men används ganska ofta på sportklockor nuförtiden. Tror inte du behöver vara rädd för att de går upp eller att båda sprintarna ryker. Är det sådana krafter är nog hela armen i fara.
Har själv en halvdyr dykarklocka som jag kör på nato, just som extra säkerhet eftersom originallänken har blivit lite väl sladdrig. Och som bonus, funkar även utmärkt om du har Bond som efternamn.. :)

/ Ulf
 
Nja, man får väl skilja på när det är viktigt med utseende och inte.

Jag har ett "nato-armband" som jag förlängt (sytt ihop 2st) vilket medger att man med samma armband kan välja om man vill ha klockan på nakna handleden, eller ovanpå alla sina kläder. Praktiskt ibland, särskilt på vintern.
Favoriten vid marsch är, utanpå skalkläderna, under kragen till skalvanten.
De dubbla öglorna på armbandet gör att man kan vika in den långa flärpen när den sitter på naken handled. Funkar mycket bra, men ser lite klumpigt ut.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg